Artificial Intelligence applied to education
Contribution to formative learning assessments
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.14225907Keywords:
Artificial intelligence, Formative assessment, EducationAbstract
Considering the rapid advancement of artificial intelligence, it is essential to understand how educators can apply their strategies to support their students' academic success, particularly in academic environments where there is often limited infrastructure for the use of technological resources in classrooms. AI is already an essential element of our lives, and its influence is being visible in education. The general objective of the study is to clarify the use of AI combined with the context of formative assessments. The study is of a bibliographic nature and through research practice it can be seen that the use of AI in the educational field applies not only for formative assessment purposes, but also to measure student performance, detect plagiarism and promote personalized learning, considering the needs of each student.
Downloads
References
ALLAL, L.; CARDINET, J.; PERRENOUD, P. A avaliação formativa num
ensino diferenciado. Coimbra: Livraria Almedina, 1986.
Avaliação automatizada com IA: Melhorando a eficiência e a imparcialidade na educação, https://www.estudiosite.com.br/, Acesso em: 11 nov. 2023
BARCELOS, Letícia Ferreira; DA SILVA, Juliana Lilis. Utilização de chatbot no auxílio ao processo de ensino/aprendizagem. Revista do COMINE, v. 3, n. 2, p. 07-19, 2019. Disponível em https://revistas.unipam.edu.br/index.php/revistadocomine/article/view/922. Acesso em: 18 nov. 2023.
BARREIRA, C.; BOAVIDA, J.; ARAÚJO, N. Avaliação formativa: Novas formas de ensinar e aprender. Revista Portuguesa de Pedagogia, [S. l.], n. 40-3, p. p. 95-133, 2006. DOI: 10.14195/1647-8614_40-3_4. Disponível em: https://impactum-journals.uc.pt/rppedagogia/article/view/1647-8614_40-3_4. Acesso em: 27 nov. 2023.
CASEIRO, C. C. F.; GEBRAN, R. A. AVALIAÇÃO FORMATIVA: CONCEPÇÃO, PRÁTICAS E DIFICULDADES. Nuances: Estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 15, n. 16, 2010. DOI: 10.14572/nuances.v15i16.181. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/181. Acesso em: 27 nov. 2023.
GIRAFFA, L.; KHOLS-SANTOS, P. Inteligência Artificial e Educação: conceitos, aplicações e implicações no fazer docente. Educação em Análise, Londrina, v. 8, n. 1, p. 116–134, 2023. DOI: 10.5433/1984-7939.2023v8n1p116. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/educanalise/article/view/48127. Acesso em: 18 nov. 2023.
LARISANE KUYVEN, N.; ANDRÉ ANTUNES, C.; JOÃO DE BARROS VANZIN, V.; LUIS TAVARES DA SILVA, J.; LOUREIRO KRASSMANN, A.; MARGARIDA ROCKENBACH TAROUCO, L. Chatbots na educação: uma Revisão Sistemática da Literatura. Revista Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v. 16, n. 1, 2018. DOI: 10.22456/1679-1916.86019. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/renote/article/view/86019 . Acesso em: 18 nov. 2023
MARTINS, Rodrigo Henrique; VIANA, Helena Brandão. INTELIGÊNCIA ARTIFICIAL NA EDUCAÇÃO. Internet Latent Corpus Journal, v. 12, n. 2, p. 127-139, 2022 .Disponível em, vol. 12 n.º 2 (2022): AUTOMAÇÃO DOS SERVIÇOS EDUCACIONAIS E O FUTURO DAS UNIVERSIDADES | Internet Latent Corpus Journal (ua.pt), acesso em 16 nov. 2022
PRENSKY, Mark. From digital natives to digital wisdom: hopeful essays for 21st century education. Corwin: Sage Company, 2012.
PEREIRA, Guilherme Vota. A inteligência artificial aplicada na educação. 2012. Disponível em Inteligência Artificial e Educação: conceitos, aplicações e implicações no fazer docente | Educação em Análise (uel.br), acesso em 16 nov. 2023.
PICÃO, F. F. .; GOMES, L. F. .; ALVES, L. .; BARPI, . O. .; LUCCHETI, . T. A. . INTELIGÊNCIA ARTIFICIAL E EDUCAÇÃO: COMO A IA ESTÁ MUDANDO A MANEIRA COMO APRENDEMOS E ENSINAMOS. Revista Amor Mundi, [S. l.], v. 4, n. 5, p. 197–201, 2023. DOI: 10.46550/amormundi.v4i5.254. Disponível em: https://journal.editorametrics.com.br/index.php/amormundi/article/view/254. Acesso em: 16 nov. 2023.
SILVEIRA, L. S. da; SANTOS, R. T. dos. FORMAÇÃO DE PROFESSORES E O USO DAS TECNOLOGIAS DIGITAIS NA SALA DE AULA. Múltiplos Olhares em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 13, 2023. DOI: 10.35699/2237-6658.2023.26785. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/26785. Acesso em: 11 dez. 2023.
Sidney Lopes Sanchez Junior, Rodger Roberto Alves de Sousa, & Antonio Rodrigues Sobrinho Filho. (2023). INTELIGÊNCIA ARTIFICIAL EDUCACIONAL: APLICAÇÃO DE IA PARA MELHORAR A EFICÁCIA DO ENSINO, FORNECER FEEDBACK INSTANTÂNEO E IDENTIFICAR DIFICULDADES DOS ALUNOS. VISTACIEN REVISTA CIÊNCIA DO CONHECIMENTO, 1(1), 217–232. Disponível em : https://doi.org/10.5281/zenodo.8274648. Acesso em: 18 nov. 2023.
Vicari, R. M. (n.d.) Inteligência Artificial aplicada à Educação. Disponível em: https://ieducacao.ceie-br.org/inteligênciaartificial/. Acesso em: 18 nov. 2023.
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2024 Revista Processando o Saber

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos publicados pertencem à Revista Processando o Saber e seguem o padrão Creative Commons (CC BY), que permite o remixe, adaptação e criação de obras derivadas do original, mesmo para fins comerciais. As novas obras devem conter menção ao(s) autor(es) nos créditos.