Literacy and cognitive impairment

the role of inclusive education and artificial intelligence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.15492977

Keywords:

Inclusive education, Cognitive disability, Literacy, Teacher training

Abstract

The literacy of children with cognitive disabilities in Brazilian public schools faces significant challenges in the context of inclusive education. Despite legislative advances and increased enrollment of students with special needs, barriers such as inadequate teacher training, lack of specialized resources, and absence of specialized educational services (AEE) persist. This study qualitatively investigates the pedagogical practices used in teaching these students, highlighting the difficulties faced by educators and the need for ongoing training to meet the demands of inclusion. Furthermore, the research explores the role of artificial intelligence (AI) as a support tool, analyzing initiatives such as CogniSigns, Hand Talk, Livox, and Geekie, which offer innovative solutions for early detection of disorders, personalized learning, and enhanced accessibility. The combination of qualified teacher training, expanded technological infrastructure, and the adoption of AI-based tools is essential to overcome historical barriers and promote inclusive and quality education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AEE. Procedimentos para o Atendimento Educacional Especializado AEE · Portal de Atendimento – Secretaria de Estado da Educação de São Paulo. Disponível em: <https://atendimento.educacao.sp.gov.br/knowledgebase/article/SED-07688/pt-br>. Acesso em: 23 nov. 2024.

‌ALEXANDRE, Guilherme Santos. Os desafios da educação inclusiva na rede pública de ensino 1-Guilherme Alexandre Santos Resumo. 2019. Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/bitstream/capes/575784/1/ARTIGO%20GUILHERME%20EDUCA%C3%87%C3%83O%20INCLUSIVA%20%281%29%20%282%29.pdf.

ALMEIDA, M. Deficiência intelectual ou atraso cognitivo? - Instituto Inclusão Brasil. Disponível em: https://institutoinclusaobrasil.com.br/deficiencia-intelectual-ou-atraso-cognitivo/. Acesso em: 19 set. 2024.

Cetic.br - Centro Regional para o Desenvolvimento da Sociedade da Informação. Disponível em: <https://cetic.br/pt/tics/pesquisa/2020/escolas/CO1/>. Acesso em: 4 dez. 2024.

Censo Escolar 2019 - Ministério da Educação. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/component/tags/tag/censo-escolar-2019#:~:text=O%20Censo%20Escolar%202019%20registrou,conveniadas%20com%20o%20poder%20p%C3%BAblico.>. Acesso em: 4 dez. 2024.

CogniSigns. Quem Somos: O que poderia surgir do encontro entre um professor de neurociências e tecnologias exponenciais e uma neuropsicóloga? – CogniSigns. Disponível em: <https://cognisigns.com/quem-somos/>. Acesso em: 23 nov. 2024.

DIAS, Duartina Ana. Educação inclusiva: superando as barreiras de acessibilidade metodológica. Brasil, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/31797/2/Educa%C3%A7%C3%A3oInclusivaSuperandoEbook.pdf. Acesso em: 19 set. 2024.

DIVERSA. 2024 começa com expectativa sobre avanço das ações para fortalecer a educação inclusiva - DIVERSA. Disponível em: <https://diversa.org.br/noticias/2024-comeca-com-expectativa-sobre-avanco-das-acoes-para-fortalecer-a-educacao-inclusiva/#:~:text=Al%C3%A9m%20disso%2C%2055%2C7%25,chega%20a%2094%2C2%25.>. Acesso em: 23 nov. 2024.

DIVERSA - Educação inclusiva na prática. Disponível em: <https://diversa.org.br/>. Acesso em: 4 dez. 2024.

HADDAD, Fernando; EXECUTIVO, Secretário; DA, Ministro; et al. A inclusão escolar de alunos com necessidades educacionais especiais deficiência física. Presidente da República Federativa do Brasil Luiz Inácio Lula da Silva Ministro de Estado da Educação. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/deffisica.pdf.

Hand Talk. Torne o site da sua empresa mais acessível com a Hand Talk. Disponível em:<https://www.handtalk.me/br/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=search_institucional&gad_source=1&gclid=CjwKCAiAl4a6BhBqEiwAqvrqut3XynfEiRMLkXYVy5dd7mKE4Apso3xTCN_1xmKJ6t0oovEYMyxHBRoC32YQAvD_BwE>. Acesso em: 23 nov. 2024.

Home. Geekie One de ponta a ponta. Disponível em: https://www.geekie.com.br/. Acesso em: 24 nov. 2024.

INEP. Censo Escolar: resumo técnico do estado de São Paulo – Censo da Educação Básica 2019. Ministério da Educação, 2019. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/resumo_tecnico_do_estado_de_sao_paulo_censo_da_educacao_basica_2019.pdf. Acesso em: 14 set. 2024.

L13146. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 23 out. 2024.

Livox - Liberdade em voz alta. Disponível em: <https://livox.com.br/br/>. Acesso em: 23 nov. 2024.

MARKETING. Inclusão de pessoas com deficiência: oportunidades, desafios e soluções | Hand Talk. Disponível em: <https://www.handtalk.me/br/blog/inclusao-de-pessoas-com-deficiencia-oportunidades-desafios-e-solucoes/>. Acesso em: 4 dez. 2024.

MESSIAS, V.; CAPELLINI, F. Verônica Lima dos Reis. Desafios e propostas atuais da educação inclusiva. [s.l: s.n.]. Disponível em: https://www.fc.unesp.br/Home/latedip/reis-capelinni-ebook-desafios-e-propostas-atuais-da-educacao-incluisva-2022.pdf. Acesso em: 23 out. 2024.

PLETSCH, M. D. A formação de professores para a educação inclusiva: legislação, diretrizes políticas e resultados de pesquisas. Educar em Revista, n. 33, p. 143–156, 1 jan. 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/VNnyNh5dLGQBRR76Hc9dHqQ.

STEPHEN BRIAN SULKES. Deficiência intelectual. Disponível em: https://www.msdmanuals.com/pt-br/casa/problemas-de-sa%C3%BAde-infantil/dist%C3%BArbios-de-aprendizagem-e-do-desenvolvimento/defici%C3%AAncia-intelectual#Preven%C3%A7%C3%A3o_v1141273_pt. Acesso em: 19 set. 2024.

Published

2025-06-06

How to Cite

COSTA, A. A.; CORDEIRO, I. G. R.; … LARGUESA, F. S. de A.; Literacy and cognitive impairment: the role of inclusive education and artificial intelligence. Revista Processando o Saber, v. 17, n. 01, 197-211, 6 jun. 2025. DOI 10.5281/zenodo.15492977. Available at: https://fatecpg.edu.br/revista/index.php/ps/article/view/397. Accessed: 25 aug. 2025.

Issue

Section

Tecnologia em Análise e Desenvolvimento de Sistemas