Competencies and skills involved in the alphabetic learning and literacy process

The perspective of curriculum documents

Authors

Keywords:

Alphabetic Learning, Literacy, National Common Curricular Base, Paraná Curriculum Reference, Essential skills

Abstract

Considering the persistent school failure of alphabetic learning in Brazil, this study aims to carry out a literature review on learning to read and write in the Elementary School based on curricular documents approved at national and state levels, respectively: the National Common Curricular Base (BNCC) and the Paraná Curricular Reference: principles, rights and guidelines (RCP). The methodology of this research is characterized as a documentary analysis of the BNCC and the RCP, comparing them with the old curricular documents. A narrative literature review was also carried out based on the studies by Soares (2009; 2020; 2022), Klein (2012), Soares and Batista (2005), Sebra and Dias (2011) and Foucambert (1994) about alphabetic learning and literacy, as well as adaptation of systematic literature review procedures to map productions published on the topic from 2015 to 2023. The studies performed point to weaknesses in the alphabetic learning and literacy process and contradictions in curricular documents. The practical basis of the research was built from the implementation of literacy activities from the Praxedes Didactic Manual (2023), applied in a 2nd year class in the municipal education system of Cornélio Procópio. The results show that the integration of contextualized and meaningful activities contributes to the development of students' reading and writing skills.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Eduarda Felipe Pereira, Universidade Estadual do Norte do Paraná - UENP

Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP). 

Roberta Negrão Araújo, Universidade Estadual do Norte do Paraná - UENP

Doutora em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina. Professora da Educação Básica da rede estadual do Paraná. Docente permanente do Programa de Pós graduação em Ensino da UENP (PPGEN). Coordenadora do grupo de estudos e pesquisas educacionais-GEPEDUC.

References

BORTOLANZA, Ana Maria Esteves; GOULART, Ilsa do Carmo Vieira; CABRAL, Giovanna Rodrigues. Diferentes perspectivas de alfabetização a partir da Base Nacional Comum Curricular: concepções e desafios. Ensino Em-Revista, Uberlândia, v. 25, p. 958-983, jul. 2018. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/46452/24949. Acesso em: 18 mar. 2023.

BRASIL. Ministério da educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 10 mar. 2023.

FOUCAMBERT, Jean. A leitura em questão. Porto Alegre: Artes Médicas. 1994.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo, Editora Atlas, 2002.

GONTIJO, Cláudia Maria Mendes; COSTA, Dania Monteiro Vieira; PEROVANO, Nayara Santos. Alfabetização na Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Pro-Posições, Campinas, v. 31, p. 1-21, 2020. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/1980-6248-2018-0110. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pp/a/SSfgKgXvXK5VDq6GqfGfwhK/?lang=pt. Acesso em: 18 mar. 2023.

GONÇALVES, Hortência de Abreu; NASCIMENTO, Marilene Batista da Cruz; NASCIMENTO, Kathia Cilene Santos. Revisão sistemática e metanálise: níveis de evidência e validade científica. Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica, [s. l], v. 05, n. 03, p. 193-211, nov. 2015. Anual. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://ri.ufs.br/bitstream/riufs/8831/2/RevisaoSistematicaMetanalise.pdf. Acesso em: 09 set. 2023.

GONTIJO, Cláudia Maria Mendes. Base nacional comum curricular (BNCC): comentários críticos. Revista Brasileira de Alfabetização, Vitória, v. 1, n. 2, p. 174-190, jul/dez, 2015. Disponível em: https://revistaabalf.com.br/index.html/index.php/rabalf/article/view/68/51. Acesso em: 15 jun. 2023

GUILLEN, Cássia Helena; MIGUEL, Maria Elisabeth Blanck. A alfabetização nos Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN) e na Base Nacional Comum Curricular (BNCC): o que mudou de 1997 a 2017. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 101, n. 259, p. 567-582, 31 dez. 2020. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anisio Teixeira. http://dx.doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.101i259.3910. Disponível em: http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/3910/3867. Acesso em: 18 mar. 2023.

KLEIN, Ligia Regina. Alfabetização: quem tem medo de ensinar? 6. ed. São Paulo: Cortez Editora, 2012. 160 p.

LUZ, Evelyn Clara; CAXIADO, Geise Hellen da Silva; AZEVEDO, Nair Correia Salgado de. Habemus Base?: reflexões sobre o processo de alfabetização na base nacional comum curricular. Colloquim Humanarum, Presidente Prudente, v. 18, n. 1, p. 133-146, 10 set. 2021. Anual. Associacao Prudentina de Educacao e Cultura (APEC). http://dx.doi.org/10.5747/ch.2021.v18.h515. Disponível em: https://journal.unoeste.br/index.php/ch/article/view/4042/3308. Acesso em: 18 mar. 2023.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Referencial Curricular do Paraná: princípios, direitos e orientações. Curitiba, PR: SEED/PR, 2018. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/bncc/2018/referencial_curricular_parana_cee.pdf. Acesso em: 10 mar. 2023.

PERTUZATTI, Ieda; DICKMANN, Ivo. Alfabetização e letramento nas políticas públicas: convergências e divergências com a base nacional comum curricular (bncc). Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, [S.L.], v. 27, n. 105, p. 777-795, dez. 2019. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/s0104-40362019002701479. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ensaio/a/GGNmqXFDsbhqb565F5Vbmxc/?lang=pt. Acesso em: 18 mar. 2023.

PRAXEDES, Jennifer Guimarães; ARAÚJO, Roberta Negrão de. Manual didático pedagógico: atividades para alfabetização e letramento a partir dos textos de tradição oral. 2023. 79 f. Produto Educacional. Programa de Pós Graduação em Ensino. Universidade Estadual do Norte do Paraná, Cornélio Procópio, 2023. Disponível em: http://educapes.capes.gov.br/handle/capes/739619. Acesso em: 22 set. 2023.

SANTOS, Eloise Andréia dos; RIBEIRO, Ellen Lisbôa Moreira. Concepções de alfabetização nas DCNs e na BNCC: duas linhas paralelas ou convergentes?. Working Papers em Linguística, Florianópolis, v. 22, n. 1, p. 50-77, 21 maio 2021. Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). http://dx.doi.org/10.5007/1984-8420.2021e71342. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/workingpapers/article/view/71342/45982. Acesso em: 18 mar. 2023.

SOARES, Magda; BATISTA, Antônio Augusto Gomes. Alfabetização e Letramento: caderno do professor. Belo Horizonte: Ceale/FaE/UFMG, 2005. (E-book). 64p. Disponível em: https://livrosabertos.fae.ufmg.br/index.php/produto/alfabetizacao-e-letramento/. Acesso em: 07 abr 2023.

SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009. 128 p.

SOARES, Magda. Alfaletrar: toda criança pode aprender a ler e a escrever. São Paulo: Contexto, 2020. 352 p.

SOARES, Magda. Alfabetização: a questão dos métodos. São Paulo: Contexto, 2022. 377 p.

Published

2024-06-04

How to Cite

MARSON, J.; PEREIRA, M. E. F.; ARAÚJO, R. N. Competencies and skills involved in the alphabetic learning and literacy process: The perspective of curriculum documents. Revista Processando o Saber, v. 16, n. 01, p. 273-286, 4 Jun. 2024.