Language and digital technologies in physics teaching as learning facilitators
Keywords:
Physics teaching, Digital resources, Didactics, CommunicationAbstract
The instrumentalization of techniques and means that enhance the teaching and learning process configures the first stage of teaching planning. Currently, digital resources and language represent one of the most important didactic tools used in Science Teaching, providing dynamism, protagonism and effective learning of concepts and algebraic elements inherent in this field of teaching. Thus, this article aims to analyze the impact of using current digital tools in teaching Physics, highlighting their pedagogical possibilities in the linguistic field in view of the various contents developed by this discipline. To this end, a narrative bibliographic study will be carried out, bringing together studies published in the last decade, through the main open access academic repositories, specialized journals and theses and dissertation repositories, highlighting the importance of these resources and their interrelationships with language. The main tools available on the internet will be studied, reflecting on their potential and viability in the classroom, allowing to guide teachers of Physics, collaborating for the dissemination of successful practices in teaching based on the appropriation of language as a tool. Thus, this study intends to promote current discussions about the use of digital resources in teaching, allowing new studies and new strategies in the field of Science Teaching.
Downloads
References
ARAÚJO, E. M.; ANJOS, J. H. R. Sobre comunicação e linguagem: um olhar filosófico, São Paulo, v. 2, n. 2, p. 97-110, 2018. Disponível em:
https://educacaoepsicologia.emnuvens.com.br/edupsi/article/view/95. Acesso em: 24 jan. 2023.
ARTUSO, A. R.; MARTINO, L. H.; COSTA, H. V.; LIMA, L. Livro didático de física–quais características os estudantes mais valorizam? Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 41, n. 4, p. 1-16, 2019. Disponível em:
https://www.scielo.br/j/rbef/a/mKqmD6FkMbkQY57S5LLxyXw/?lang=pt. Acesso em: 26 jan. 2023.
CALDERÓN, D. I. Didática da linguagem e comunicação: campo de pesquisa e formação de professores, Revista Praxis & Saber, v. 9, n. 21, p. 151-178, 2018. Disponível em: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2216-01592018000300151&ln
g=en&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 26 jan. 2023.
CRUZ, G. B.; ANDRÉ, M. E. D. A. Ensino de didática: um estudo sobre concepções e práticas de professores formadores, Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 30, n. 4, p. 181-203, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/bZv5ftwDQFhCXJtX3FfGXFB/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 24 jan. 2023.
CUNHA, V. L. O.; CAPELLINI, S. A. Leitura: decodificação ou obtenção do sentido? Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 10, n. 19, p. 1-21, 2009. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/24070/17038. Acesso em: 25 jan. 2023.
DIAS, A. P. V.; SILVA, J. M.; LUQUETTI, E. C. F. Ensino de ciências e a transformação da linguagem científica em linguagem de fácil entendimento para o educando, Revista Philologus, Rio de Janeiro, v. 25, n. 73, 2019. Disponível em: http://www.filologia.org.br/rph/ANO25/73supl/26.pdf. Acesso em: 25 jan. 2023.
FLOR, T. O.; GONÇALVES, A. J. S.; JÚNIOR, A. J. V.; TRAJANO, V. S. Revisões de literatura como métodos de pesquisa: aproximações e divergências. In: Anais VI Congresso Nacional de Pesquisa e Ensino em Ciências [Artigo publicado], Rio de Janeiro -
RJ, 2021. Disponível em: https://editorarealize.com.br/editora/anais/conapesc/2021/TRABALHO_EV161_MD1_SA10
_ID1931_28092021174857.pdf Acesso em: 24 jan. 2023.
GUIMARÃES, A. M. M.; BARTIKOSKI, F. V. M. Práticas de linguagem em sala de aula como reveladoras de mudanças na profissionalidade docente, Revista Linguagem em (Dis)curso, Tubarão, v. 18, n. 2, p. 359-373, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ld/a/cPbZ9SV6Vk5Dvb3kfy6LYNv/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 26 jan. 2023.
KOSSOVITCH, L. Linguagem artística e percepção sensível, Revista Paralaxe, São Paulo, v. 2, n. 2, p. 32-37, 2014. Disponível em:
https://revistas.pucsp.br/index.php/paralaxe/article/download/31133/21567/83281. Acesso em: 25 jan. 2023.
LISKA, G. J. R. Cultura digital, linguagem e TDIC na BNCC e na BNC- formação no contexto da pandemia, Revista Linguagem, São Carlos, v. 40, n. 1 (temático), p. 288-304, 2021. Disponível em: https://www.linguasagem.ufscar.br/index.php/linguasagem/article/download/1388/863. Acesso em: 25 jan. 2023.
MELLO, S. A. Ensinar e Aprender a Linguagem Escrita na Perspectiva Histórico-Cultural, Revista Psicologia Política, Florianópolis, v. 10, n. 20, p. 329-343, 2010. Disponível em:
http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-549X2010000200011. Acesso em: 25 jan. 2023.
MOUSINHO, R.; SCHMID, E.; PEREIRA, J.; LYRA, L.; MENDES, L.; NÓBREGA, V. Aquisição e desenvolvimento da linguagem: dificuldades que podem surgir neste percurso, Revista Psicopedagogia, São Paulo, v. 25, n. 78, p. 297-306, 2008. Disponível em:
http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-84862008000300012. Acesso em: 25 jan. 2023.
NETO, R. M. A linguagem corporal do professor no processo de ensino e aprendizagem. In: Anais VI Colóquio Internacional de Educação e Contemporaneidade [Artigo publicado], São Cristóvão - SE, 2013. Disponível em: https://ri.ufs.br/bitstream/riufs/10340/30/29.pdf.
Acesso em: 25 jan. 2023.
NUNES, K. S. C.; SANTANA, E.; NASCIMENTO, N. B. C. A relação entre a escrita e a funcionalidade da língua portuguesa, Revista Ciências Humanas e Sociais Unit, Aracaju, v. 2, n. 3, p. 75-85, 2015. Disponível em: https://ri.ufs.br/bitstream/riufs/8837/2/EscritaFuncionalidadeLinguaPortuguesa.pdf. Acesso em: 25 jan. 2023.
PIRES, J. O.; DIAS, N. A importância da linguagem no processo de ensino aprendizagem na educação infantil. In: Anais VII Semana de Letras - UEMS - Unidade de Jardins/MS [Artigo publicado], Dourados - MS, 2018. Disponível em:
https://anaisonline.uems.br/index.php/semanadeletras/article/view/7543. Acesso em: 25 jan. 2023.
RANGEL, F. O.; SANTOS, L. S. F.; RIBEIRO, C. E. Ensino de física mediado por tecnologias digitais de informação e comunicação e a literacia científica, Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 29, n. 1 (especial), p. 651-677, 2012.
Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/download/2175-7941.2012v29nesp1p651/22938/86222. Acesso em: 24 jan. 2023.
SANTOS, A. O. S.; SOUZA, A. E. S. B.; AREIAS. G. B.; ASSUNÇÃO, J. P. P.; NOBRE, I. A. M. & NUNES, V. B. Tecnologias digitais no ensino de física: uso de celular na abordagem de conteúdos programáticos de velocidade, Revista Eletrônica DECT, Vitória,
v. 7, n. 3, p. 208-228, 2017. Disponível em: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/download/213/208/827. Acesso em: 25 jan. 2023.
SILVA, C. A. P.; TRIANI, F. S.; OLIVEIRA, J. H. C.; NOVIKOFF, C. Os desafios do letramento digital na escola do século XXI, Revista Augustus, Rio de Janeiro, v. 24, n. 48, p. 10-30, 2019. Disponível em: https://revistas.unisuam.edu.br/index.php/revistaaugustus/article/view/220. Acesso em: 25 jan. 2023.
SILVA, J. B.; SALES, G. L.; CASTRO, J. B. Gamificação como estratégia de aprendizagem ativa no ensino de Física, Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 41, n. 4, p. 1-9, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbef/a/Tx3KQcf5G9PvcgQB4vswPbq/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 26 jan. 2023.
SILVA, K. A.; OLIVEIRA, C. A. R. Método científico: o conhecimento como uma unidade em que todos os saberes estão conectados, Revista Educação, Gestão e Sociedade, Jandira, v. 12, n. 25, p. 1-5, 2017. Disponível em: http://uniesp.edu.br/sites/_biblioteca/revistas/20170509163958.pdf. Acesso em: 24 jan. 2023.
SHIBASAKI, S. S. S.; LIMA, D. C. O uso de dispositivos móveis no ensino/aprendizagem de língua inglesa, Fólio - Revista de Letras, Vitória da conquista, v. 10, n. 2, p. 679-697. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/folio/article/view/4221. Acesso em: 25 jan. 2023.
TEIXEIRA, C. R.; DICKEL, A. A aquisição da linguagem por meio das interações promovidas pelo cuidador em classe de berçário, Revista Psicopedagogia, São Paulo, v. 30, n. 91, p. 52-63, 2013. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-84862013000100007. Acesso em: 25 jan. 2023.
TEZANI, T. C. R. Nativos digitais: considerações sobre os alunos contemporâneos e a possibilidade de se (re)pensar a prática pedagógica, Revista Brasileira de Psicologia Educacional, Araraquara, v. 19, n. 2, p. 295-307, 2017. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/download/10955/7089/30503. Acesso em: 25 jan. 2023.
VIZZOTTO, M.; ROSSI, V.; DIAS, M.; RUSTICCI, R.; FARHAT, C. V.; REDHL, A. Breve reflexão sobre a importância do método científico, Revista Psicólogo e Formação, São Paulo, v. 8, n. 20, p. 113-125, 2016. Disponível em: https://www.metodista.br/revistas/revistas-ims/index.php/PINFOR/article/download/7612/574 1. Acesso em: 24 jan. 2023.
ZAMBON, L. B.; TERRAZZAN, E. A. Livros didáticos de física e sua (sub)utilização no ensino médio, Revista Ensaio, Belo Horizonte, v. 19, n. 24, p. 1-22, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epec/a/FnrtvCfGZH95cP4VHf75VcT/?lang=pt. Acesso em: 26 jan.
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2023 Revista Processando o Saber
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos publicados pertencem à Revista Processando o Saber e seguem o padrão Creative Commons (CC BY), que permite o remixe, adaptação e criação de obras derivadas do original, mesmo para fins comerciais. As novas obras devem conter menção ao(s) autor(es) nos créditos.