Inclusive education

teachers’ digital skills for specialized educational service

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.15477485

Keywords:

Specialized Educational Service, Digital skills, Socio-affective skills, Technology, Inclusion

Abstract

The aim of this research was to present the perceptions of teachers in the Specialized Educational Assistance (AEE) about the digital competencies (CD) necessary to support people with disabilities. With the transformation of educational settings through technology, the AEE, implemented since 2015 in Brazil under the Brazilian Inclusion Law No. 13.146 (Brazil, 2015), seeks to promote school integration. The qualitative research involved 38 teachers from public and private schools in Rio Grande do Sul, highlighting the role of Assistive Technologies and the importance of Digital Competencies in facilitating learning and creating inclusive environments.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAGÓN, Rosane. Interação e mediação no contexto das arquiteturas pedagógicas para a aprendizagem em rede. Revista de Educação Pública, [s.l.], v. 25, n. 59, p. 261-275, 2016. DOI: 10.29286/rep.v25i59/1.3674. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/3674.

Acesso em: 26 out. 2024.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo: edição revista e ampliada. São Paulo: Edições 70, 2016.

BEHAR, Patrícia Alejandra. Competências em Educação a Distância. Porto Alegre: Penso, 2013.

BEHAR, Patrícia Alejandra; SILVA, Ketia Kellen Araújo da (org.). Competências digitais em educação: do conceito à prática. São Paulo: Artesanato Educacional, 2022.

BEHAR, P. A. Competências socioafetivas docentes: um olhar nos materiais educacionais digitais. Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v. 21, n. 1, p. 433-443, 2023.

DOI: 10.22456/1679-1916.134392. Disponível em:

https://seer.ufrgs.br/index.php/renote/article/view/134392. Acesso em: 31 jan. 2024.

BRASIL. Decreto n. 7.611, de 17 de novembro de 2011. Dispõe sobre a educação especial, o atendimento educacional especializado e dá outras providências. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2011/decreto/d7611.htm. Acesso em: 5 fev. 2024.

BRASIL. Lei n. 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília, DF: Presidência da República, 2015. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015- 2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 5 fev. 2024.

BRASIL. Decreto n. 10.645, de 11 de março de 2021. Regulamenta o art. 75 da Lei n. 13.146, de 6 julho de 2015, para dispor sobre as diretrizes, os objetivos e os eixos do Plano Nacional de Tecnologia Assistiva. Brasília, DF: Presidência da República, 2021. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2021/decreto/d10645.htm.

Acesso em: 4 jan. 2024.

LACERDA, André Luiz Pestana de; MACEDO, Suzana da Hora. A integração das tecnologias digitais da informação e comunicação nas práticas pedagógicas: uma proposta de formação continuada para docentes. RENOTE: Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v. 22, n. 1, p. 99-108, 2024. DOI: https://doi.org/10.22456/1679-1916.141535.

Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/renote/article/view/141535/92552. Acesso em: 26 out. 2024.

SILVA, Ketia Kellen Araújo da; BEHAR, Patricia Alejandra. Competências digitais na educação: uma discussão acerca do conceito. Educação em Revista, Porto Alegre, v. 35, e209940, 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698209940. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/wPS3NwLTxtKgZBmpQyNfdVg/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 26 out. 2024.

TEIXEIRA, Luciana; OLIVEIRA, Maria. Cultura digital: Visões da linha de frente da sala de aula. Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v. 21, n. 1, p. 79. 2023. DOI: 10.22456/1679-1916.134392. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/renote/article/view/137729/90910. Acesso em: 29 out. 2024.

Published

2025-06-06

How to Cite

SILVA, A. R.; MORSCHHEISER, H. N. C. de O.; PORTELLA, F. O.; SANTOS, B. G.; … MACHADO, L. S. R.; Inclusive education: teachers’ digital skills for specialized educational service. Revista Processando o Saber, v. 17, n. 01, 74-88, 6 jun. 2025. DOI 10.5281/zenodo.15477485. Available at: https://fatecpg.edu.br/revista/index.php/ps/article/view/382. Accessed: 31 jul. 2025.