The Emotional intelligence as a productive and motivational factor in the public sector

an exploratory study

Authors

Keywords:

Emotional intelligence, Public Sector, Emotional Competence

Abstract

The public sector represents an essential area for the full development and fulfillment of society's needs, but it presents challenges related to the quality of life of the professionals who work in it, which is related to their emotional skills for the exercise of their tasks. Given this situation, the objective of this study is to address the relevance of the benefits that emotional intelligence can provide to the organizational environment, as well as to determine and analyze the level of emotional competence of professionals working in the public sector and the impacts that can be generated in their productivity. For a broader analysis, of qualitative and quantitative content, the research was developed through bibliographic, exploratory and field methods, with the application of a questionnaire composed of 12 questions associated with aspects of emotional intelligence in the organizational context for professionals who perform activities in the public sphere. Based on the results obtained, it was possible to highlight the strengths and weaknesses of the public analyzed in the face of reality about their implicit capacities for emotional intelligence.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAZZO, Ezio Flavio. Algumas considerações sobre a saúde mental dos funcionários públicos. Revista Psicologia Ciência e Profissão, p. 41 e 44, 1997. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pcp/a/3VZQhDQDK7svmJjQtRqgyMy/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 24 set. 2022.

BITTENCOURT, Marcus. Como ser um servidor público feliz, segundo 12 profissionais. Exame. 13 nov. 2015. Disponível em: https://exame.com/carreira/como-ser-feliz-na-carreira-publica-segundo-12-servidores/. Acesso em: 7 nov. 2022.

BÄCHTOLD, Ciro. Noções de Administração Pública. e-Tec Brasil. Cutirtiba-PR: Instituto Federal De Educação, Ciência E Tecnologia, 2012.

BRASIL. DECRETO-LEI Nº 200, de 25 de fevereiro de 1967. Dispõe sobre a organização da Administração Federal, estabelece diretrizes para a Reforma Administrativa e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 1967.

CASSOLA, Nathália. Doenças mentais são a segunda maior causa de licenças de saúde para servidores públicos municipais. UFRGS. 11 jan. 2019. Disponível em: https://www.ufrgs.br/ciencia/doencas-mentais-sao-a-segunda-maior-causa-de-licencas-de-saude-para-servidores-publicos-municipais/. Acesso em: 07 nov. 2022.

CESAR, Bel. O livro das emoções: Reflexões inspiradas na psicologia do budismo tibetano. São Paulo: Gaia, 2004.

CPL. Como é o setor público no Brasil comparado a outros países: entenda as diferenças. Politize. 13 mai. 2021. Disponível em: https://www.politize.com.br/setor-publico-no-brasil-e-no-mundo/. Acesso em: 27 set. 2022.

CRANTSCHANINOV, Tamara Ilinsky. Introdução à gestão pública. São Paulo: Senac São Paulo, 2019.

DOURADO, Augusto. Orientação: veja a definição de servidor público. Portal do Servidor. 2022. Disponível em: http://www.portaldoservidor.ba.gov.br/orientacao-veja-definicao-de-servidor-publico. Acesso em: 25 out. 2022.

ENAP. Pesquisa estima que serão necessários até 655 mil servidores federais em 2050. ENAP. 29 jun. 2022. Disponível em: https://www.enap.gov.br/pt/acontece/noticias/pesquisa-estima-que-serao-necessarios-ate-655-mil-servidores-federais-em-2050. Acesso em: 30 out. 2022.

FLEURY, Maria Tereza Leme; FLEURY, Afonso. Construindo o Conceito de Competência. RAC, p. 184 e 185, 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rac/a/C5TyphygpYbyWmdqKJCTMkN/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 14 out. 2022.

FONTAINHA, Fernando. Seleção ruim de candidatos explica má qualidade do serviço público, diz pesquisador. VEJA. 2 nov. 2018. Disponível em: https://veja.abril.com.br/educacao/selecao-ruim-de-candidatos-explica-ma-qualidade-do-servico-publico-diz-pesquisador/. Acesso em: 01 nov. 2022.

GIBBS, Graham. Análise de Dados Qualitativos. Rio Grande do Sul: Bookman, 2009.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2008.

GOLEMAN, Daniel. Trabalhando com a inteligência emocional. Rio de Janeiro: Objetiva, 1998.

GÓMEZ, Margarita. Entenda quais são os 5 desafios para o serviço público brasileiro do futuro. ENAP. 27 nov. 2020. Disponível em: https://www.enap.gov.br/pt/acontece/noticias/entenda-quais-sao-os-5-desafios-para-o-servico-publico-brasileiro-do-futuro. Acesso em: 30 nov. 2022.

GONZAGA, Alessandra Rodrigues; RODRIGUES, Marcelo do Carmo. Inteligência Emocional nas organizações. Rio Grande do Sul: Unilasalle, 2018.

MERSINO, Anthony. Inteligência Emocional Para Gerenciamento de Projetos. M. Books, 2009.

NASCIMENTO, Jonas. Funcionário Público e Servidor Público: entenda as diferenças. Ampli. 6 dez. 2021. Disponível em: https://blog.ampli.com.br/dicas/funcionario-publico-e-servidor-publico/. Acesso em: 07 nov. 2022.

ROCHA, Lucas. Entenda o que é inteligência emocional e como buscar o equilíbrio da saúde mental. CNN. 25 abr. 2022. Disponível em: https://www.cnnbrasil.com.br/saude/entenda-o-que-e-inteligencia-emocional-e-como-buscar-o-equilibrio-da-saude-mental/. Acesso em: 24 set. 2022.

ROCHA, Rosely. Metade do funcionalismo público do país ganha menos de R$ 3 mil, revela estudo. CUT Brasil. 14 jun. 2021. Disponível em: https://www.cut.org.br/noticias/metade-do-funcionalismo-publico-do-pais-ganha-menos-de-r-3-mil-revela-estudo-15f4. Acesso em: 10 jan. 2023.

RODRIGUES, Daby de F. Farias Rodrigues; OLIVEIRA, Guilherme Saramago de; SANTOS, Josely Alves dos. As pesquisas qualitativas e quantitativas na educação. Revista Prisma, p. 154-174, 2021. Disponível em: https://revistaprisma.emnuvens.com.br/prisma/article/view/49/41. Acesso em: 7 nov. 2022.

SERTÃO, Alex. A reforma da previdência e a aposentadoria compulsória do servidor público. AudTCE/PI. 28 set. 2020. Disponível em: https://www.audtcepi.org.br/a-reforma-da-previdencia-e-a-aposentadoria-compulsoria-do-servidor-publico-fonteprof-alex-sertao-especialista-em-direito-previdenciario-auditor-de-controle-externo-e-diretor-da-dfap-tce-pi/. Acesso em: 23 jan. 2023.

SILVA, Francielle Molon; MELLO, Simone Portella Teixeira. A implantação da Gestão por Competências: práticas e resistências no setor público. Revista Eletrônica de Administração e Turismo – ReAT, vol. 2 – n. 1, p. 110-127, 2013.

SROUR, Robert Henry. O servidor público, o compromisso e o foco na qualidade. Youtube, 2014. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=M947ee062XU. Acesso em: 7 out. 2022.

STRUETT, Mirian Aparecida Micarelli. Administração Voltada à Gestão Pública. UniCesumar, 2018.

TEIXEIRA, Josimar Martineli. O desafio da seleção de pessoal estratégica no setor público: análise das limitações dos concursos públicos na avaliação das competências dos candidatos. 2019. Monografia (Especialização) - Especialização em Gestão Pública no setor de saúde, Universidade Federal de Minas Gerais, Minas Gerais, 2019.

VASCO, António Branco. Sinto e penso, logo existo. Abordagem Integrativa das Emoções. PsiLogos, 40 e 41, 2013. Disponível em: https://repositorio.hff.min-saude.pt/bitstream/10400.10/1100/1/Art3.pdf. Acesso em: 10 out. 2022.

Published

2023-06-06

How to Cite

SANTANA, A.; SOUZA, A. M.; DAVID, S. The Emotional intelligence as a productive and motivational factor in the public sector: an exploratory study. Revista Processando o Saber, v. 15, n. 01, p. 164-178, 6 Jun. 2023.

Issue

Section

Tecnologia em Gestão Empresarial