Living the university

narratives of an authorized training in a pedagogy course - UERN

Authors

Keywords:

University formation, Authorship, Curriculum Acts

Abstract

This research aims to understand the meanings attributed to "living the university" with an academic posture for the development of an experiential formation, by perceiving the learning experienced in the acts of a curriculum as a possibility of an existential formation. It is based on Another Rigor (Macedo, 2009), encompassing human beings in their formation, including poetic, philosophical, literary and the uncertainties inherent by the subjects. We were inspired by Multireferentiality (Ardoino, 1998), Life Stories (Josso, 2004) and the Curriculum Acts (Macedo, 2020), building self-narratives from the Research Journal (Barbosa, 2010) and digital tracks (Santos, 2014). As research sources we used books, scientific articles, dissertations and the Pedagogical Project from the Pedagogy Course. Therefore, we understand the meanings of "living the university" extrapolating the limits of the established curriculum, or any intention of just filling out a formal curriculum, but as a posture assumed in the face of the training implied and engendered in the Curriculum Acts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARDOINO, Jacques. Abordagem multirreferencial (plural) das situações educativas e formativas. In: BARBOSA, J. (org.). Multirreferencialidade nas ciências e na educação. São Carlos: EdUFSCAr, 1998.

BARBOSA, A. SANTOS, E. RIBEIRO, M. (2017). Diário online no Whatsapp: app-learning em contexto de pesquisa-formação na cibercultura. In: PORTO, C., OLIVEIRA, K.E., and CHAGAS, A., comp. Whatsapp e educação: entre mensagens, imagens e sons [online]. Salvador: Ilhéus: EDUFBA; EDITUS, pp. 235-256. ISBN 978-85-232-2020-4. https://doi.org/10.7476/9788523220204.0013.

BARBOSA, J. G.; RIBEIRO, M. R. F. Abordagem Multirreferencial e formação autoral. Revista Observatório, v. 5, n. 1, p. 38-73, 14 jan. 2019.

BARBOSA, Joaquim Gonçalves. O Diário de Pesquisa: o estudante universitário e seu processo formativo/Joaquim Gonçalves Barbosa, Hemi Hess - Brasília, Liberalivro, 2010.

EDUCAÇÃO, Departamento de. Projeto Pedagógico do Curso de Pedagogia. Mossoró, 2019. Disponível em: https://drive.google.com/drive/u/2/folders/1jCXZK4Q0yem_VdJJRkVbs7r9eyL4mtjG. Acesso em: 11/02/2022.

JOSSO, Marie-Christine. Experiências de Vida e Formação. São Paulo: Cortez Editora, 2004.

JOSSO, Marie-Christine. O corpo biográfico: corpo falado e corpo que fala. Porto Alegre: Educação e Realidade, v. 37, n. 1, 2012. Disponível em: https://www.ufrgs.br/edu_realidade/. Acesso em: 04 nov. 2022.

MACEDO, Roberto Sidnei; GALEFFI, Dante; PIMENTEL, Álamo. Um rigor outro: sobre

a questão da qualidade na pesquisa qualitativa. Salvador: EDUFBA, 2009.

MACEDO, Roberto Sidnei. A pesquisa como heurística, ato de currículo e formação universitária- Experiências transingulares com o método em Ciências da Educação/ Roberto Sidnei Macedo; Prefácio de Denise Guerra. - 1.ed.- Campinas, SP: Pontes Editores, 2020. 168 p.

Published

2023-06-06

How to Cite

OLIVEIRA, Y. S. S.; RIBEIRO, M. R. F. Living the university: narratives of an authorized training in a pedagogy course - UERN. Revista Processando o Saber, v. 15, n. 01, p. 47-62, 6 Jun. 2023.