Professional education according to the ausubelian perspective at PRONATEC

Authors

Keywords:

Meaningful Teaching, Subsumers, Industrial Mechanics, Technology

Abstract

This article aims to analyze the development of the Mechanical Technology and Accessory Turning subject within the scope of Pronatec, considering David Ausubel's theory of meaningful learning as a potentiating element of the teaching process. The pedagogical planning of the discipline will be discussed and how the Ausubelian theory was incorporated into the teaching practice from the author's experiences as a teacher of the discipline taught in the mechanical turning course under coordination of the Federal Institute of Alagoas Coruripe campus. The different stages that constitute meaningful teaching will be highlighted, with emphasis on the subsumers necessary for the learning of concepts associated with materials sciencemetals, mechanical technology and machining processes. The results obtained after the application of the methodological instruments will be presented, constituted by an evaluation of previous knowledge, tables of analysis class by class and a assessment of acquired knowledge allowing to identify the benefits arising from this theory in the field of professional learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AUSUBEL, D. P. Aquisição e Retenção de Conhecimentos: uma perspectiva cognitiva, 1o edição, Ed. Plátano, Rio de Janeiro - RJ, 2003.

BISPO, Fabiana Carvalho da Silva, Formação Profissional e cidadania: A contribuição do PRONATEC, XII SEGET - Simpósio de Excelência em Gestão e Tecnologia, 28 - 30 de Outubro, 2015. Disponível em: https://www.aedb.br/seget/arquivos/artigos15/24622371.pdf. Acesso em: 27 nov. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica. Programa Nacional de Integração da Educação Profissional com a Educação Básica na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos – PROEJA: Formação inicial e continuada/ Ensino Fundamental – Documento Base. Brasília: MEC:SETEC, 2007a.

Disponível em: http://portal.mec.gov.br/proeja. Acesso em: 26 dez. 2021.

CAMILETTI, Giuseppi Gava, A utilização de um Material Instrucional Baseado na Teoria da Aprendizagem Significativa para Aprendizes-Marinheiros: uma introdução ao estudo do movimento dos corpos, 2015. 281f. Dissertação de Mestrado em Ensino de Ciências. Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física, Filosofia e História das Ciências, Universidade Federal do Espírito Santo, 2015, Vitória - ES. Disponível em: http://repositorio.ufes.br/handle/10/4795. Acesso em: 16 dez. 2021.

CARVALHO, Isabel Cristina de Moura, JESUS, Denise Meyrelles de, SILVA, José Cláudio Sooma, VIDAL, Diana Gonçalves, et al. Ética e pesquisa em educação: subsídios. 2019. ISBN: 978-85-60316-19-9. Comissão de Ética na Pesquisa ANPEd. Rio de Janeiro - RJ.

Disponível em: http://www.deolhonotexto.com.br/etica-e-pesquisa-em-educacao-subsidios-volume-1/. Acesso em: 17 mar. 2022.

CRUZ, Keyla de Souza Lima; CARNEIRO, Isabel Magda Said Pierre; NETO, Enéas de Araújo Arrais. Meritocracia escolar e educação profissional: um estudo sobre o PRONATEC, Revista Labor, n. 11, vol. 1, 2014, ISSN: 19835000.

Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/6623/4847. Acesso em: 27 nov. 2021.

FERRARESI, Dino. Fundamentos da Usinagem dos Metais, 1o edição, 14o reimpressão, Ed. Blucher, São Paulo - SP, 2011.

GAWRYSZEWSK, Bruno, A Formação Profissional e o Mundo do Trabalho pela Ótica de Estudantes de Cursos Técnicos de Nível Médio, Educação em revista, vol. 37, p. 1-19, 2021, Belo Horizonte.

Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/xK6TBsPxXfGJ7Tpj64qpwJz/. Acesso em: 27 nov. 2021.

INSTITUTO FEDERAL DE ALAGOAS, Projeto Pedagógico do Curso de Tornearia Mecânica, Campus Coruripe, 2017/2018.

JORGE, Maurício Lourenço; CARPIO, Ricardo Carrasco; XAVIER, Gláucia do Carmo. Aprendizagem Significativa: Proposta de um kit Didático para Processos de Fabricação e Montagem de Componentes Mecânicos, Revista Brasileira de Educação Profissional e Tecnológica, ISSN-2447-1801, vol. 2, 2000.

Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/RBEPT/article/view/9836/pdf. Acesso em: 21 dez. 2021.

MOREIRA, M. A. Teorias de Aprendizagem, Ed. Pedagógica e Universitária LTDA, São Paulo, SP, 1999.

OLIVEIRA, S. Tratado de Metodologia Científica, Ed. Pioneira, São Paulo, 1997.

OLIVEIRA, V. S.; & Silva, R. F. (2012). Ser bacharel e professor: dilemas na formação de docentes para a educação profissional e ensino superior. Holos. 2(28), 193-205.

Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/913/542

Acesso em: 21 dez. 2021.

PIVETTA, H. M. F. Concepções de formação e docência dos professores do curso de fisioterapia do Centro Universitário Franciscano. 2006, 134 f. Dissertação de Mestrado, Programa de Pós-Graduação em Educação, da Universidade Federal de Santa Maria

Universidade de Santa Maria, Santa Maria, RS, Brasil. Disponível em: http://bdtd.ibict.br/vufind/Record/UFSM_a4ff3e293d689d76551ab7cd5b867052.

Acesso em 21 dez. 2021.

PUHL, Cassiano Scott; MÜLLER, Thaísa Jacintho; GIANNI, Isolda de Lima; Contribuições teóricas da teoria de aprendizagem significativa e do ensino por meio da resolução de problemas para qualificar o processo de ensino. Revista Debates em Educação, 2020, ISSN eletrônico 2175-6600, v. 12, no 27, Maio/Ago 2020.

Disponível em: https://hdl.handle.net/10923/20589 Acesso em: 28 mar. 2022

ROCHA, Márcia Oliveira. Interdisciplinaridade e Aprendizagem Significativa no Contexto da Educação Profissional e Tecnológica do Estado do Paraná. 2017. 143 f. Dissertação (Mestrado em Educação: Currículo) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2017.

Disponível em: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/20744. Acesso em: 21 dez. 2021.

SANTOS, C. P. SOARES, S. R. (2011) Aprendizagem e Relação Professor-Aluno na Universidade: duas faces da mesma moeda. Estudos em Avaliação Educacional, 22(49), 353-370.

SCHWARTZMAN, Simon; CASTRO, Cláudio de Moura. Ensino, formação profissional e a questão da mão de obra, Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v. 21, n. 80, p. 563-624, jul./set. 2013.

Disponível em: https://www.scielo.br/j/ensaio/a/B8Kb6jfXqvCrfrfpWWr8Wsm/abstract/?lang=pt. Acesso em 28 mar. 2022.

SHIRAISHI, Joyce Bustamante Teixeira, A importância do curso técnico no mercado de trabalho, Administrador.com, 2013. Disponível em: https://administradores.com.br/artigos/a-importancia-do-curso-tecnico-no-mercado-de-trabalho. Acesso em: 04 dez. 2021.

SILVA, A. L. V. C. MEI P. R. Aços e Ligas Especiais, 3o edição, Ed. Blucher, São Paulo - SP, 2010.

SIQUEIRA, Kleber. Saldanha. Ensino Virtual da Eletrostática para Alunos do 3० ano do Ensino Médio Auxiliado por Experimentos Caseiros como Estratégia de Aprendizagem Significativa: desafios pedagógicos frente à pandemia. 2021. 198 f. Monografia (Especialização) - Curso de Ensino das Ciências e Matemática, Instituto Federal de Alagoas, Arapiraca, 2021. Cap. 9. Disponível em: https://www.docsity.com/pt/ensino-virtual-da-eletrostatica/7654393/. Acesso em: 23 dez. 2021.

SOUSA, Alana Tamar Oliveira; FORMIGA, Nilton Soares; OLIVEIRA, Simone Helena dos Santos; COSTA, Marta Miriam Lopes; SOARES, Maria Júlia Guimarães Oliveira. A utilização da Teoria da Aprendizagem Significativa no Ensino da Enfermagem, Revista Brasileira de Enfermagem, 2015 jul-ago; 68(4):713-22.

Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/kTwtbYttbRcLp45mBCHFsFv/

Acesso em: 21 dez. 2021.

SOUSA, Maria Rita Barbosa; MOURA, Maria da Glória Carvalho. As Teorias da Aprendizagem: Contextualização e Desdobramentos com Foco na Relação Professor e Aluno em Curso Profissional, Revista EJA em Debate, Publicação do IFSC, ano V, n. 7, 2016.

Disponível em: https://periodicos.ifsc.edu.br/index.php/EJA/issue/view/56. Acesso em: 21 dez. 2021.

VLACK, L. H.V. Princípios de Ciência dos Materiais, 1o edição, Ed. Edgard Blucher, São Paulo, 1988.

Published

2022-05-18

How to Cite

SIQUEIRA, K. S. Professional education according to the ausubelian perspective at PRONATEC. Revista Processando o Saber, v. 14, n. 01, p. 86-106, 18 May 2022.