As New technologies and their implications in overcoming learning difficulties

a focus on computers as a pedagogical resource

Authors

Keywords:

Teaching-learning, Informatics, Education

Abstract

The aim of this study was to report the benefits of new technologies in the teaching-learning process, emphasizing how the computer can be used beneficially in the process mentioned herein. For the search and acquisition of learning are made constantly and necessarily important to the educational process. Moreover, technological advancement makes schools fit this new profile of education and thus the use of technological resources, in particular the computer nowadays, it is necessary in all areas of knowledge, and, the vast majority of schools at any level of education already has a computer lab. We conclude that the Computer stimulates cognitive development, enhances, and leverages the appropriation of ideas, knowledge, skills, and information that influence the formation of identity, conception of reality and the world in which you can see

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMARAL, S. F. As novas tecnologias e as mudanças nos padrões de percepção da realidade. In: SILVA, T. E. A leitura nos oceanos da internet. São Paulo: Cortez, 2003.

AZEVEDO, Janete Maria Lins de. O estado, a política educacional e a regulação do setor educação no Brasil: uma abordagem histórica. In: FERREIRA, Naura Syria Carapeto; SILVA, Márcia Ângela da (Org.). Gestão da Educação: impasses, perspectivas e compromissos. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2004. p. 17-42.

BARTHOLOMEU, Daniel; SISTO, Fermino Fernandes; MARIN RUEDA, Fabian Javier. Dificuldades de aprendizagem na escrita e características emocionais de crianças. Psicologia em Estudo. Maringá, v. 11, n. 1, 2006. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-737220060001iso>. Acesso em: 18 Set. 2013.

CARRADONE, Maria.; BRACARENSE, João Candido.; SOUZA, Cleusa Aparecida Didomenico do Nascimento. Utilização da tecnologia no processo ensino-aprendizagem de matemática: um estudo sobre geometria plana e espacial. 2008. Disponível em http://projetos.unioeste.br/cursos/cascavel/matematica/xxisam/PDFs/12.pdf>. Acesso em: 20 Set.2013.

CODY, Frank.; SIQUEIRA, Silvia. Escola e Comunidade: uma parceira necessária. 1 ed. São Paulo: Íbis, 1997.

ESTABEL. Lizandra Brasil; MORO. Eliane Lourdes da Silva; SANTAROSA. Lucila Maria Costi. A inclusão social e digital de pessoas com limitação visual e o uso das tecnologias de informação e de comunicação na produção de páginas para a Internet. 2006. em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-19652006000100010

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 14 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

GOMES, Jomara Brandini.; CASAGRANDE, Lisete Diniz Ribas. A educação reflexiva na pós-modernidade: uma revisão bibliográfica. Rev Latino-am Enfermagem 2002 setembro-outubro; v.10, n.5, p.696-703. Disponível em <http://www.scielo.br/pdf/rlae/v10n5/v10n5a11.pdf>. Acesso em: 25 Ago.2013.

GOMES, Jomara Brandini.; CASAGRANDE, Lisete Diniz Ribas. A educação reflexiva na pós-modernidade: uma revisão bibliográfica. Rev Latino-am Enfermagem 2002 setembro-outubro; 10(5):696-703. Disponível em <http://www.scielo.br/pdf/rlae/v10n5/v10n5a11.pdf. Acesso em 10 Ago.2010>. Acesso em: 14 Set.2013.

LAKATOS, Eva Maria & MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos da metodologia científica. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2001.

LEMOS, André. Cibercultura, tecnologia e vida sexual na cultura contemporânea. Porto Alegre: Sulina, 2002.

MASETTO, Marcos T. Medicação Pedagógica e o Uso da Tecnologia. In: MORAN, J. M.; MASETTO, M. T.; BEHRENS, M. A. Novas Tecnologias e Mediação Pedagógica. 6 ed. Campinas: Papirus, 2000.

___________. Inovação na Educação Superior. Inteface. v.8, n.14, 2004.

MARQUES, Adriana Cavalcanti.; CAETANO, Josineide da Silva. Utilização da Informática na Sala de Aula. In: MERCADO, Luis Paulo Leopoldo. Novas tecnologias na educação: reflexões sobre a prática. Maceió: EDUFAL, 2002, p.131-138.

MARTIN, Alfonso Gutiérrez. Educação e Novas Tecnologias. 2008. Disponível em http://www.fe.unb.br/catedra/bibliovirtual/ead/educacao_e_novas_tecnologias.htm>. Acesso em: 04 Out.2013.

MERCADO, Luis Paulo Leopoldo. Novas tecnologias na educação: reflexões sobre a prática. Maceió: EDUFAL, 2002.

MARQUES, Adriana Cavalcanti.; CAETANO, Josineide da Silva. Utilização da Informática na Sala de Aula. In: MERCADO, Luis Paulo Leopoldo. Novas tecnologias na educação: reflexões sobre a prática. Maceió: EDUFAL, 2002, p.131-138.

OLIVEIRA, Ramon de. Informática Educativa. 9 ed. São Paulo: Papirus, 2005.

PENIN, Sonia Teresinha de Sousa. Progestão: como articular a função sócia da escola com as especificidades e as demandas da comunidade. Brasileira: Consed, 2001.

ROMANELLI, O. de O. História da educação no Brasil (1930-1973). 3. ed. Petrópolis: Vozes, 1982.

ROSA, Solange. A escola pública em debate: redefinindo sua Função Social. Fortaleza: Governo do Estado de Fortaleza, 1991.

SANTOS, Jorge Lavouras dos. A escrita e as TIC em crianças com dificuldades de aprendizagem: um ponto de encontro. 2006, 268 p. Dissertação (Mestrado em Educação Especial). Universidade do Minho, Disponível em < https://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/6325/2/A%20Escrita%20e%20as%20TIC%20em%20Crian%C3%A7as%20com%20Dificuldades%20de%20Aprendiza.pdf>. Acesso em 23 Set. 2013.

SAVIANI, D. Escola e Democracia. 30 ed. Campinas, SP: Autores Associados, 1995. (Coleção polêmicas do nosso tempo).

SCHEINVAR, Estela. Infância, Escola e Direito. 2001. Disponível em http://www.abmp.org.br/textos/464.htm>. Acesso em: 10 Set.2013.

SOUZA, Isabel Maria Amorim de; SOUZA, Luciana Virgília Amorim de. O uso da tecnologia como facilitadora da aprendizagem do aluno na escola. Itabaiana: GEPIADDE, Ano 4, Volume 8 | jul-dez de 2010. Disponível em < http://200.17.141.110/periodicos/revista_forum_identidades/revistas/ARQ_FORUM_IND_8/FORUM_V8_08.pdf>. Acesso em: 21 Set.2013.

STEFANINI, M.C.B; CRUZ, S.A.B. Dificuldades de aprendizagem e suas causas: o olhar do professor de 1ªa 4ª séries do ensino fundamental. Educação. v.1, n.58, p.85-105, 2006.

Published

2021-06-09

How to Cite

SANTOS, D. M. A. DE A. P. DOS. As New technologies and their implications in overcoming learning difficulties: a focus on computers as a pedagogical resource. Revista Processando o Saber, v. 13, p. 44-59, 9 Jun. 2021.