Journalism and the new forms of financing digital media communication projects

Authors

  • Alessandro José Padin Ferreira

Keywords:

Journalism, Internet, Entrepreneurship

Abstract

The financial sustainability of traditional communication vehicles such as print newspapers, magazines, radios and TVs is being affected by new digital platforms that share content such as Facebook, Google and Youtube. This rupture has inspired initiatives that bring new forms of funding for journalistic projects such as blogs and monetized sites, collaborative journalism, applications and content marketing. This article lists some models that can be considered sustainable in this scenery of changes and what the impacts of this in journalistic production are.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABERT. Entidades interrompem Projeto Inter-Meios. Disponível em: <http://www.abert. org.br/web/index.php/clippingmenu/item/24155-entidades-interrompem-projeto-inter-meios/>. Acesso em: 27 jun. 2016.

AFILIADOS BRASIL. O que é Marketing de Afiliados. 2016. Disponível em: . Acesso em: 27 jun. 2016.

AOS FATOS. Saiba como nos apoiar. 2018. AF. Disponível em: <https://aosfatos.org/ apoie/>. Acesso em: 28 fev. 2018.

IBMAfiliados. Perfil do Marketing de Afiliados no Brasil. São Paulo: 2016.

BEGUOCI, Leandro. A Reinvenção do Jornalismo. Disponível em: . Acesso em: 27 jun. 2016.

BERGER, Jonah. Contágio: Por que as coisas pegam. Rio de janeiro: Leya, 2014.

CARR, Nicholas. A geração superficial: o que a Internet está fazendo com os nossos cérebros. Rio de Janeiro: Agir, 2011.

FOLHA DE SÃO PAULO. Folha deixa de publicar conteúdo no Facebook. 2018. Disponível em: <https://www1.folha.uol.com.br/poder/2018/02/folha-deixa-de-publicar-conteudo-no-facebook.shtml/>. Acesso em: 28 fev. 2018.

JOHNSON, Steven. Cultura da interface: como o computador transforma nossa maneira de criar e comunicar. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

KOVACH, Bill. Os elementos do jornalismo: o que os jornalistas devem saber e o público exigir. São Paulo: Geração Editorial, 2004.

MATTELART, Armand e Michèle. História das Teorias da Comunicação. São Paulo: Edições Loyola, 1999.

MEIO&MENSAGEM. Brasil perdeu oito jornais em 6 anos. Disponível em: . Acesso em: 27 jun. 2016.

NEXO. Jornal digital. 2018. Disponível em: < https://www.nexojornal.com.br/assine/>. Acesso em: 28 fev. 2018.

NOVAES, Vinicius. Publicidade online movimenta R$ 9,3 bilhões em 2015. 2016. Disponível em:<http://propmark.com.br/digital/publicidade-online-movimenta-r-93-bilhoes-em-2015/>. Acesso em: 27 jun. 2016.

ORRICO, Alexandre. 13 sites que querem mudar o jornalismo brasileiro, 2015. Disponível em:< https://www.buzzfeed.com/alexandreorrico/projetos-querem-mudar-o-jornalismo-brasileiro?utm_term=.mjGbPvEZo#.yqOJKEw3g/>. Acesso em: 27 jun. 2016.

PADIN FERREIRA, Alessandro José. A vez do Marketing de Afiliados. Afiliados Magazine, São Paulo, n.4, p.46-48, jun., 2017.

PIMENTA, Angela. Há luz no fim do túnel dos jornais impressos? 2015. Disponível em: <http://observatoriodaimprensa.com.br/jornal-de-debates/ha-luz-no-fim-do-tunel-dos-jornais-impressos//>. Acesso em: 16 de nov. 2014.

RPM. Pedalando pelo mundo leva ciclista à Califórnia. Rodando pelo Mundo. 2017. Disponível em: < http://www.rodandopelomundo.com/2017/12/06/pedalando-pelo-mundo-leva-ciclista-california/>. Acesso em: 28 fev. 2018.

TELA VIVA. Publicidade teve queda em 2015, descontada a inflação. Disponível em: <http://convergecom.com.br/telaviva/paytv/24/02/2016/publicidade-teve-crescimento-real-abaixo-de-1-em-2015/>. Acesso em: 27 jun. 2016.

VOXNEWS. Isabela Ventura – diretora geral da Lomadee. 2016. Disponível em: <http://voxnews.com.br/isabela-ventura-diretora-geral-da-lomadee/>. Acesso em: 28 fev. 2018.

WERTHEIM, Margaret. Uma história do espaço de Dante à internet. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

XAVIER, Adilson. Storytelling: histórias que deixam marcas. Rio de Janeiro: Best.Business, 2015. Disponível em: <http://www.record.com.br/images/livros/capitulo_Y03RaS.pdf>. Acesso em: 27 jun. 2016.

Published

2019-10-01

How to Cite

FERREIRA, A. J. P. Journalism and the new forms of financing digital media communication projects. Revista Processando o Saber, v. 11, p. 21-30, 1 Oct. 2019.