O setor de customer service

um estudo de sua importância nas parcerias e contratos comerciais dos armadores

Authors

  • Tatiana Schmitz de Almeida Lopes Fatec Praia Grande
  • Fernanda Peixoto Coelho Fatec Praia Grande
  • Mariana Ribeiro Torres Fatec Praia Grande

Keywords:

Customer Service, Quality, Shipowners

Abstract

The general objective of this study was to identify the importance of Customer Service and quality as a competitive differential in the commercial logistics of the world's three largest shipowners. The shipowners are the ones who transport most of the cargo in international trade, helping in the development of the countries they pass through and are a fundamental part in the functioning and growth of the economy. As the market is globalized and competitive, shipowners need to develop different strategies to attract and retain customers. The purpose of this article is to present the main activities of Customer Service in the commercial environment of Shipowners and how they can contribute to the improvement of service levels and the maintenance of partnerships and contracts with customers. Thus, based on an understanding of the need for the relationship between the company and the customer, the following problem and initial question are posed in the research project: What are the advantages of applying quality Customer Service to the customers of Shipowners? The methodology applied to this research was the case study, through the combination of qualitative and quantitative methods, together with bibliographic research and descriptive exploratory research, using the deductive method. And, a questionnaire was also used, which was answered by thirty people, customers of the Ship Owners under research. During the interview it was possible to understand that quality Customer Service is an important competitive factor, and in this way it can build customer loyalty and sign commercial contracts with the Shipowners.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADMINISTRADORES. O futuro das empresas passa pela excelência no atendimento ao cliente. Disponível em: https://administradores.com.br/noticias/o-futuro-das-empresas-passa-pela-excelencia-no-atendimento-ao-cliente. Acesso em: 15 maio 2019.

ADMINISTRADORES. Qual a melhor forma de implantar o Customer Service em sua empresa? Disponível em: http://www.administradores.com.br/noticias/negocios/qual-a-melhor-forma-de-implantar-o-customer-service-em-sua-empresa/36759/. Acesso em: 15 maio 2019.

ALPHALINER. Public Top 100. Disponível em: https://alphaliner.axsmarine.com/PublicTop100/. Acesso em: 04 maio 2019.

BALLOU, Ronald H. Gerenciamento da cadeia de Suprimentos. 5. ed. Porto Alegre: Bookman, 2006.

BARBOZA, Stephanie Ingrid Souza; CARVALHO, Diana Teixeira de; SOARES NETO, João Batista; COSTA, Francisco José da. Variações de Mensuração pela Escala de Verificação: uma análise com escalas de 5, 7 e 11 pontos. Teoria e Prática em Administração, 2013.

BARROS, Aidil Jesus da Silveira; LEHFELD, Neide Aparecida de Souza. Fundamentos de metodologia científica: um guia para a iniciação científica. 3. ed. São Paulo: Makron Books, 2000.

CERVO, Amado Luiz; BERVIAN, Pedro Alcino; SILVA, Roberto da. Metodologia científica. 6. ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2007.

DANTAS, Edmundo Brandão. Atendimento ao Público nas Organizações: quando o marketing de serviços mostra a cara. 6. ed. Brasília: Senac, 2012.

FAZANO, Carlos Alberto. Qualidade: a evolução de um conceito. São Paulo: Banas Qualidade, 2006.

CAVALIEIRI, Sérgio. Programa de Responsabilidade Civil. 13. ed. São Paulo: Atlas, 2018.

FONSECA, João José Saraiva da. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2017.

GUIA Marítimo. Artigos. Disponível em: http://www.guiamaritimo.com.br/especiais. Acesso em: 15 maio 2019.

KOTLER, Philip; KELLER, Kevin Lane. Administração de Marketing. 14. ed. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2012.

LOBOS, Julio. Encantando o Cliente externo e interno. 7. ed. São Paulo: 1993.

LUDOVICO, Nelson. Logística de transportes internacionais. 2. ed. São Paulo: Saraiva, 2014.

MARCELLOS, Lincoln Nogueira et al. A implantação do Customer Service na empresa Vallée S/A. Disponível em: http://www.simpoi.fgvsp.br/arquivo/2014/artigos/E2014_T00257_PCN72790.pdf. Acesso em: 10 out. 2018.

MARQUES, José Roberto. Qual é o conceito de qualidade nas empresas? Disponível em: https://www.jrmcoaching.com.br/blog/qual-e-o-conceito-de-qualidade-nas-empresas/. Acesso em: 26 maio 2019.

MDIC, Ministério do Desenvolvimento, Indústria e Comércio Exterior. Disponível em: http://www.mdic.gov.br/. Acesso em: 10 out. 2018.

NEVES, Marco Antonio Oliveira. A importância do Customer Service nas Empresas. Disponível em: https://www.linkedin.com/pulse/import%C3%A2ncia-do-customer-service-nas-empresas-marco-antonio/. Acesso em: 5 out. 2018.

OLIVEIRA, Otávio José de. (Org.) Gestão da Qualidade: tópicos avançados. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2004.

POLIT, Denise F.; BECK, Cheryl T.; HUNGLER, Bernadette P. Fundamentos de pesquisa em enfermagem: métodos, avaliação e utilização. Trad. de Ana Thorell. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2004.

PORTO, Marcos Maia; SILVA, Cláudio Ferreira da. Transportes, Seguros e a Distribuição Física Internacional de Mercadorias. 2. ed. São Paulo: Aduaneiras, 2003.

REDAÇÃO, Engeplus. Quem são os armadores no comércio internacional? Disponível em: http://www.engeplus.com.br/noticia/economia/2018/quem-sao-os-armadores-no-comercio-internacional. Acesso em: 15 maio 2019.

RIPERT, Georges. Précis de Droit Maritime. 7. ed. Paris: Dalloz, 1956.

SALGADO, José Roberto. O futuro das empresas passa pela excelência no atendimento ao cliente. Disponível em: https://ecommercenews.com.br/artigos/tendencias-artigos/o-futuro-das-empresas-passa-pela-excelencia-no-atendimento-ao-cliente/. Acesso em: 7 out. 2018.

SALZANO, Wagner. Customer Service nas Atividades Logísticas. São Paulo: Iman, 2008.

SMITH, Amy K.; BOLTON, Ruth N.; WAGNER, Janet. A model of customer satisfaction with service encounters involving failure and recovery. Journal of Marketing Research, v. 36, 1999.

STOCK, J.R., LAMBERT, D. M. Strategic logistic management. 4.ed. New York: McGraw-Hill, 2001.

TEGON, Amanda Lima. Técnicas de atendimento e vendas. São Paulo: Apostila Escriturário Banco do Brasil 2015. Casa do Concurseiro, 2015.

ZANELLA, Liane Carly Hermes. Metodologia de Estudo e de Pesquisa em Administração. Florianópolis: Departamento de Ciências da Administração/UFSC; [Brasília/DF]: CAPES/UAB, 2009.

Published

2020-11-01

How to Cite

LOPES, T. S. DE A.; COELHO , F. P.; TORRES, M. R. O setor de customer service: um estudo de sua importância nas parcerias e contratos comerciais dos armadores. Revista Processando o Saber, v. 12, p. 114-135, 1 Nov. 2020.

Issue

Section

Tecnologia em Comércio Exterior