The use of technology in the teaching process during the coronavirus pandemic. Case study: colégio caminhos do saber
Keywords:
São Vicente, Education, Technology, Pandemic, CoronavirusAbstract
The city of São Vicente is located in the Metropolitan Region of Baixada Santista, on the southern coast of the state of São Paulo. Its economy revolves around commerce, services, tourism and leisure. The Vincentian population, according to the Brazilian Institute of Geography and Statistics (IBGE, 2020), is estimated at 368,355 inhabitants. During the season, on weekends and holidays, the population increases considerably, due to the flow of tourists, who move to the municipality, in order to enjoy its beaches and the leisure and fun activities that the city offers. In March 2020, due to the appearance of the first cases of coronavirus in the Baixada Santista region, to which the city is inserted, there was a need to adopt measures of social isolation, with the objective of interrupting, the transmission and contagion of the disease , known as, Corona Virus Disease 19, caused by Severe Acute Respiratory Syndrome Coronavirus 2 (SARS COV 2). Social isolation interrupted all activities considered non-essential by municipal authorities, which resulted in significant changes in Vincentian society, directly impacting educational activities, paralyzing the school year of students enrolled in schools in the municipality. The educational authorities sought viable alternatives, to remedy this educational gap, so that students would not suffer the academic year harmed. Remote education emerged as an alternative for returning to classes, safely and respecting social isolation, during the pandemic. This article appeared after the beginning of the crisis generated in the educational processes, to face the pandemic of COVID-19. With this, it intends to stimulate the discussion about the use of technology in the teaching process and serve as a basis for future research on the theme.
Downloads
References
ANDRADE, Maria Margarida de. Introdução à metodologia do trabalho científico. 10. ed. São Paulo: Atlas, 2010.
BRASIL, Ministério da educação. Altera a Portaria MEC 343, de 17 de março de 2020. Brasília, 19 mar. 2020. Disponível em: http://pesquisa.in.gov.br/imprensa/jsp/visualiza/index.jsp?jornal=603&pagina=1&data=19/03/2020&totalArquivos=1. Acesso em: 03 jul. 2020.
BRASIL, Ministério da educação. Portaria nº 343 de 17 de março de 2020. Brasília, 18 mar. 2020. Disponível em: http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376. Acesso em: 01 jul. 2020.
BRASIL, Ministério da educação. Portaria nº 473 de 12 de maio de 2020. Brasília, 13 mai. 2020. Disponível em: http://www.in.gov.br/web/dou/-/portaria-n-473-de-12-de-maio-de-2020-256531507?inheritRedirect=true&redirect=%2Fweb%2Fguest%2Fsearch%3FqSearch%3Dportaia%2520mec%2520473%252012%2520maio%25202020. Acesso em: 01 jul. 2020.
BRASIL, Ministério da educação. Portaria nº 544 de 16 de junho de 2020. Brasília, 17 jun. 2020. Disponível em: http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-544-de-16-de-junho-de-2020-261924872. Acesso em 02 jul. 2020.
CARVALHO, Nayara Bettencourt Pinto de. Descrição de impactos da temporada de veraneiro: subsídios para o planejamento turístico no município de São Vicente-SP. Curitiba, 2014. Disponível em: https://acervodigital.ufpr.br/bitstream/handle/1884/50474/R%20-%20E%20-%20NAYARA%20BETTENCOURT%20PINTO%20DE%20CARVALHO.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em 21 out. 2020.
CERVO, Amado L.; BERVIAN, Pedro A.; SILVA, Roberto da. Metodologia científica. 6. ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2007. P. 61.
JK, Faculdade. Entenda as diferenças entre ensino EAD e aula remota. Disponível em: https://www.rededeensinojk.com.br/single-post/2020/04/06/entenda-as-diferen%C3%A7as-entre-ead-e-aula-remota-as-aulas-remotas-s%C3%A3o-amparadas-pelo-me. Acesso em: 20 nov. 2020.
FIOCRUZ, Fundação Oswaldo Cruz. Quais as diferenças entre isolamento social vertical, horizontal e lockdown?. FIOCRUZ, Rio de Janeiro, 1 jul. 2020. Disponível em: https://portal.fiocruz.br/pergunta/quais-diferencas-entre-isolamento-vertical-horizontal-e-lockdown. Acesso em: 10 mai. 2020.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
IBGE, Instintuto Brasileiro de Geografia e Estatística. São Vicente. IBGE, 2020. Disponível em: https://ibge.gov.br/cidades-e-estados/sp/saovicente.html. Acesso em: 15 mai. 2020.
MARCONI, Maria de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Técnicas de pesquisa. 3. Ed. São Paulo: Atlas, 1999.
OPAS, Organização Pan‑americana de saúde. Folha informativa COVID-19 - Escritório da OPAS e da OMS no Brasil. OPAS, 2020. Disponível em: https://www.paho.org/pt/covid19. Acesso em: 20 nov. 2020.
OPAS, Organização Pan‑americana de saúde. OMS declara emergência de saúde pública de importância internacional por surto de novo coronavírus. OPAS, 2020. Disponível em: https://www.paho.org/bra/index.php?option=com_content&view=article&id=6100:oms-declara-emergencia-de-saude-publica-de-importancia-internacional-em-relacao-a-novo-coronavirus&Itemid=812. Acesso em: 20 nov. 2020.
SÃO VICENTE, Prefeitura. A história de São Vicente. São Vicente, 12 jan. 2017. Disponível em: http://www.saovicente.sp.gov.br/publico/noticia.php?codigo=81. Acesso em 21 out. 2020.
SÃO VICENTE, Prefeitura. Coronavírus. São Vicente, 01 dez. 2020. Disponível em: http://www.saovicente.sp.gov.br/publico/noticia.php?codigo=7706. Acesso em: 10 dez. 2020.
VALENTE, Jonas. COVID-19: crianças merecem cuidados especiais durante a pandemia. Agência Brasil. Brasília, 09 mai. 2020. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/saude/noticia/2020-05/covid-19-criancas-merecem-cuidados-especiais-durante-pandemia. Acesso em: 10 mai. 2020.
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2021 Revista Processando o Saber
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos publicados pertencem à Revista Processando o Saber e seguem o padrão Creative Commons (CC BY), que permite o remixe, adaptação e criação de obras derivadas do original, mesmo para fins comerciais. As novas obras devem conter menção ao(s) autor(es) nos créditos.