School management, mental health and remote teaching: research with public schools teachers in the city of São Paulo

Authors

Keywords:

Management, Public Schools, Covid-19, Mental Health, Remote Teaching

Abstract

With the pandemic’s onset, school management discovered a new problem to be faced: the readjustment of the educational system so that students would not be harmed by social distancing, adopting, then, the Emergency Remote Teaching. Considering it, this study aims to investigate the mental health of teachers working between elementary and high school, besides the difficulties when working in a virtual environment. The research was carried out from a bibliographic survey and the analysis of data collected in field research, with an anonymous 26-question questionnaire applied to 7 schools in Sao Paulo city, resulting in a sample of 45 volunteers and a conversation with one school principal. When examining the results, it was observed the negative impact on the teachers, whether due to low expectations for the remote work, lack of experience using the needed resources, or unavailability of suitable technology.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABELLA, A. O que mudou na aposentadoria dos professores em 2021? Previdenciarista. 2021. Disponível em: https://previdenciarista.com/blog/o-que-mudou-na-aposentadoria-dos-professores-em-2022/. Acesso em: 29 jan. 2022.

ALVARENGA, R; et al. Percepção da Qualidade de vida de professores das redes públicas e privadas frente a à pandemia do Covi-19. Revista CPAQV. 2020. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/344884504_ARTIGO_ORIGINAL_PERCEPCAO_DA_QUALIDADE_DE_VIDA_DE_PROFESSORES_DAS_REDES_PUBLICAS_E_PRIVADAS_FRENTE_A_PANDEMIA_DO_COVID-19. Acesso em: 24 mar. 2021.

AM. Horas atividades e jornada de trabalho dos professores. Advocacia Moreno. 2020. Disponível em: http://advocaciamoreno.com.br/horas-atividades-e-jornada-de-trabalho-dos-professores. Acesso em: 11 abr. 2021.

BRASIL. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Diário Oficial da União. 2020. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376. Acesso em: 11 abr. 2021.

CRUZ, L. da S; et al. Gestão Escolar: Dificuldades e desafios no oferecimento do ensino remoto em tempos de pandemia. VII Congresso Nacional de Educação. 2020. Disponível em: https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2020/TRABALHO_EV140_MD1_SA19_ID6213_01092020174753.pdf. Acesso em: 20 jun. 2021.

DAU, G. O que é Ensino Remoto e o seu papel fundamental em 2021. Rede Jornal Contábil. 2021. Disponível em: https://www.jornalcontabil.com.br/o-que-e-ensino-remoto-e-o-seu-papel-fundamental-em-2021/. Acesso em: 05 jun. 2021.

GARCIA, G. F. B. Jornada de Trabalho do professor: Lei 13.415/2017. GENJurídico. 2017. Disponível em: http://genjuridico.com.br/2017/03/07/jornada-de-trabalho-do-professor-lei-13-4152017/. Acesso em: 20 jul. 2021.

GONDIM, S. M. G.; HIRSCHLE, A. L. T. Estresse e Bem-estar no Trabalho: Uma Revisão de Literatura. Scielo Saúde Pública. 2020. Disponível em: https://www.scielosp.org/article/csc/2020.v25n7/2721-2736/. Acesso em: 15 jan. 2022.

GRANATO, L; Burnout vira doença do trabalho em 2022: O que muda agora? Revista Exame. 2021. Disponível em: https://exame.com/carreira/burnout-vira-doenca-do-trabalho-em-2022-o-que-muda-agora/. Acesso em 13 jan. 2022.

MELEIRO, A. Estresse: Entrevista com o Dr. Drauzio Varella. Jornal UOL. 2012. Disponível em: https://drauziovarella.uol.com.br/entrevistas-2/estresse-entrevista/. Acesso em: 18 jul. 2021.

MEYER, C. G; VELAVAN, T. P. The covid-19 epidemic. Trop Med Int Health. 2020. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7169770/. Acesso em: 1 abr. 2021.

MIRANDA, M. G; NARDUCHI, F; PEREIRA, A. de J. Biopolítica e Educação: Os impactos da pandemia do Covid-19 nas escolas públicas. Revista Augustus. 2020. Disponível em: https://revistas.unisuam.edu.br/index.php/revistaaugustus/article/view/554/299. Acesso em: 8 mar. 2021.

PINHO, A; SALDAÑA, P. SP libera ead no ensino fundamental e médio durante quarentena. Jornal Folha de São Paulo. 2020. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/educacao/2020/03/sp-libera-ead-no-ensino-fundamental-e-medio-durante-quarentena.shtml. Acesso em: 16 mai. 2021.

VEREA, L. apud AYRES, N. Tempo de lazer é importante para reduzir o estresse. Minha Vida. 2016. Disponível em: https://www.minhavida.com.br/bem-estar/galerias/16477-tempo-de-lazer-e-importante-para-reduzir-o-estresse#:~:text=Descansar%20tamb%C3%A9m%20%C3%A9%20preciso.&text=%22Horas%20de%20sono%20e%20de,e%20em%20Medicina%20do%20Trabalho. Acesso em: 15 dez. 2021.)

Published

2022-05-18

How to Cite

KAI, E.; SIGRIST, V. School management, mental health and remote teaching: research with public schools teachers in the city of São Paulo. Revista Processando o Saber, v. 14, n. 01, p. 198-215, 18 May 2022.

Issue

Section

Tecnologia em Gestão Empresarial