The trajectory and future of foreign languages ​​in Fatecs

emergence, consolidation and perspectives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.15498379

Keywords:

Foreign Languages, Language Program, Centro Paula Souza, Future Perspectives

Abstract

This article aims to show how the implementation of foreign languages was implemented in the Higher Education Technology Courses at Fatecs and how these disciplines demonstrate the boldness and contextualization of the curriculum of the institution. For the research the methodological procedures adopted were semi-structured qualitative interviews with professors and coordinators involved in the curricular restructuring or even in the languages area, and consultation of bibliographical materials such as Centro Paula Souza normatives, reports, newsletters, thesis, dissertation and academic articles regarding the activities carried out by the language team. Throughout the text, we discuss the development of the Language Project, the creation and current results of the English and Spanish leveling and performance exams, the implementation and scope of the International Collaborative Projects and also the future perspectives for the language area at Fatecs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVARENGA, M. B. et al., Exame de entrada para alunos ingressantes no ensino superior tecnológico: uma experiência na preparação de um piloto. In: CONSOLO, D; GATTOLIN, S.; SILVA, V. (orgs.). Perspectivas em avaliação no ensino e na aprendizagem de línguas: pesquisas e encaminhamentos na formação e na prática docente. Campinas, SP: Pontes Editores, 2017, p. 207-236.

BEELEN, J; JONES, E. Redefining internationalisation at home. In: CURAJ, A.; MATEI, L.; PRICOPIE, R.; SALMI, J.; SCOTT, P. (Eds.). The European higher education area: Between critical reflections and future policies. Dordrecht: Springer, 2015.

CENTRO PAULA SOUZA. Projeto Pedagógico de Curso: Secretariado e Assessoria Internacional. 2021.

CORTELAZZO, A. Trajetória do ensino de línguas nas Fatecs e o projeto de reestruturação curricular. Entrevista cedida a Linda Catarina Gualda, Mariane Teixeira e Michelle Santos em 25 de julho de 2024.

GASKELL, G. Entrevistas individuais e grupais. In: BAUBER, M.W; GASKELL, G. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. 2ª ed. Petrópolis: Vozes; 2003, p. 64-89.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Editora Atlas, 2008.

GRITTI, N. H. S. Participação no projeto de reestruturação curricular das línguas nas Fatecs e nos PCIs. Entrevista cedida a Linda Catarina Gualda, Mariane Teixeira e Michelle Santos em 14 de agosto de 2024.

GUALDA, L. C.; SANTOS, M. C. O ensino de língua espanhola nas Fatecs: percurso histórico e atualidade. In: Encontro de Professores de Espanhol: Paradigmas da Educação Profissional e Tecnológica Parte 2. São Paulo: CPS Centro Paula Souza, 2024, p. 35-49.

GUAZI, T. S. Diretrizes para o uso de entrevistas semiestruturadas em investigações científicas. In: Revista Educação, Pesquisa e Inclusão, v. 2, p. 1-20, 2021.

JORGE, M. L. S. Línguas estrangeiras em evidência: formação de professores, justiça social e letramentos. In: FERREIRA, Maria Cristina Faria Dalacorte; REICHMANN, Carla Lynn; ROMERO, Tania Regina de Souza (Orgs.). Construções Identitárias de Professores de Línguas. Campinas: Pontes, 2016.

MANZINI, E. J. Entrevista semi-estruturada: análise de objetivos e de roteiros. In: Seminário internacional sobre pesquisa e estudos qualitativos. Anais. Bauru, v. 2, 2004, p. 1-10.

_________. Considerações sobre a elaboração de roteiro para entrevista semi-estruturada. In: MARQUEZINE: M. C.; ALMEIDA, M. A.; OMOTE; S. (Orgs.) Colóquios sobre pesquisa em Educação Especial. Londrina: Eduel, 2003. p.11-25.

MARTINS, T. H. B. Participação no processo de criação dos exames de proficiência. Entrevista cedida a Linda Catarina Gualda, Mariane Teixeira e Michelle Santos em 25 de julho de 2024.

OLIVEIRA, L. S. A plataforma onde os exames de proficiência estão inseridos: como se deu o desenvolvimento, manutenção e suporte. Entrevista cedida a Linda Catarina Gualda, Mariane Teixeira e Michelle Santos em 01 de agosto de 2024.

PASCHOALINI, D. R. Participação no projeto de reestruturação curricular das línguas nas Fatecs e perspectivas futuras. Entrevista cedida a Linda Catarina Gualda, Mariane Teixeira e Michelle Santos em 31de julho de 2024.

RAMOS, S. T. M.; Trajetória do ensino de línguas nas Fatecs e o projeto de reestruturação curricular. Entrevista cedida a Linda Catarina Gualda, Mariane Teixeira e Michelle Santos em 12 de julho de 2024.

RAMOS, S. T. M.; TEIXEIRA, M. Relatório do Projeto de Línguas: Inglês. Cesu. São Paulo, 2013.

RIBEIRO, M. M. da S.; BARÇANTE, M. Exames de proficiência no Ensino Superior Tecnológico: resultados comparativos em dois momentos. Revista CBTecLE, v. 1, n.1. 2017, p. 345–359.

SÃO PAULO. Desenvolvimento Econômico, Ciência, Tecnologia e Inovação. Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza. Portaria CEETEPS-GDS 2338, de 30 de outubro de 2018. Diário Oficial do Estado de São Paulo. Poder Executivo, Seção 1, São Paulo128 (208). Disponível em https://bkpsitecpsnew.blob.core.windows.net/uploadsitecps/sites/195/2024/02/Portaria-CEETEPS-GDS-2338-_-2018-10-30-003-1.pdf

Acessado em 02 de março de 2025.

SILVA, G.R.F; MACÊDO, K.N.F; REBOUÇAS, C.B.A; SOUZA, A.M.A. Entrevista como técnica de pesquisa qualitativa. In: Online Brazilian Journal of Nursing. Janeiro, 2006, p. 246-257.

SUCCI JUNIOR, O. Relatório da equipe dos Projetos Colaborativos Internacionais da Cesu. 2º Trimestre de 2024. Cesu. São Paulo, 2024, p. 1-15.

________. Projetos colaborativos internacionais na unidade de ensino superior de graduação: a evolução dos intercâmbios virtuais no Centro Paula Souza. In: REGIT – Revista de Estudos de Gestão, Informação e Tecnologia. V. 14, n. 2, p. 126-140, jul/dez 2020.

TEIXEIRA, M. Participação no projeto de reestruturação curricular das línguas nas Fatecs e perspectivas futuras. Entrevista cedida a Linda Catarina Gualda e Michelle Santos em 22 de agosto de 2024a.

TEIXEIRA, M. Informativo acerca das áreas e atribuições do Eixo de Línguas e Projetos Internacionais. Cesu. Apresentado ao Diretor Acadêmico-Pedagógico André Luiz Braun Galvão. São Paulo, julho, 2024b.

TEIXEIRA, M.; RIBEIRO, M. M. S. Relatório de aplicação de Exame de Rendimento 2024-2. Cesu. São Paulo, julho de 2024, p. 1-12.

VALIM, M. A. G. Participação no projeto de reestruturação curricular das línguas nas Fatecs. Entrevista cedida a Linda Catarina Gualda, Mariane Teixeira e Michelle Santos em 15 de julho de 2024.

Published

2025-06-06

How to Cite

GUALDA, L. C.; The trajectory and future of foreign languages ​​in Fatecs: emergence, consolidation and perspectives. Revista Processando o Saber, v. 17, n. 01, 239-260, 6 jun. 2025. DOI 10.5281/zenodo.15498379. Available at: https://fatecpg.edu.br/revista/index.php/ps/article/view/400. Accessed: 1 jul. 2025.