Technological innovation and school inclusion

path to equity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.15477654

Keywords:

Inclusive education, Assistive technology, school inclusion, elementary school, educational challenges

Abstract

The purpose of this article is to discuss the relationship between technology and educational inclusion in the context of Brazilian public schools, with a focus on pedagogical practices aimed at students from the 1st to the 5th grade of elementary school. The research was conducted with teachers who work directly with students with special educational needs (SEN), addressing challenges, adaptation strategies, and the use of assistive technologies. Based on a qualitative analysis of responses obtained through a questionnaire applied to the educators, the study reveals that, despite the recognition of technology's transformative potential, its use faces significant limitations due to resource scarcity, inadequate infrastructure, and the lack of specific teacher training. The research also highlights that collaboration between schools, families, and specialized professionals is essential for the success of school inclusion, but there are still gaps in institutional support and the investments needed to ensure quality inclusive education. It concludes that, while technology has the potential to transform the educational process, effective school inclusion depends on coordinated efforts between teachers, school administrators, public policies, and society to overcome structural barriers and promote educational equity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALANA, Instituto. Educação Inclusiva e a Formação Continuada de Professores. Disponível em:<https://alana.org.br/wp-content/uploads/2024/09/Formacao_Ed_Inclusiva_RelatorioAcessivel.pdf>. Acesso em: 14/02/2025.

AGÊNCIA BRASIL. Escolas ampliam conexão à internet após pandemia. Agência Brasil, 22 set. 2023. Disponível em: <https://agenciabrasil.ebc.com.br/educacao/noticia/2023-09/escolas-ampliam-conexao-internet-apos-pandemia>. Acesso em: 13/02/2025.

BRASIL. Política Nacional de Educação Especial na perspectiva da Educação Inclusiva. Documento elaborado pelo grupo de trabalho nomeado pela portaria n° 55/2007, prorrogado pela portaria n° 948/2007, entregue ao Ministro da Educação em 07 de janeiro de 2008. Brasília, 2008.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira – INEP. Censo Escolar da Educação Básica 2020: Notas Estatísticas. Brasília, DF: Inep, 2021. Disponível em: https://diversa.org.br/artigos/salas-de-recursos-multifuncionais-no-brasil/. Acesso em: 13/02/2025.

CAVALCANTE, M. Contexto histórico da construção da Educação Inclusiva no Brasil. 2011. Disponível em: . Acesso em 18/10/ 2024.

CORRÊA, Luiza Andrade; TANIGUTI, Gustavo; FERREIRA, Karolyne. Tecnologias digitais aplicadas à educação inclusiva: fortalecendo o desenho universal para a aprendizagem. São Paulo: Instituto Rodrigo Mendes, 2021. Disponível em: . Acesso em 02/11/2024.

FERREIRA, Thays Rocha Brandão; MATTOS, Layla Júlia Gomes. A educação inclusiva mediada por tecnologias digitais durante o ensino remoto emergencial. Revista Educação Inclusiva, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 1-15, 2022.

FERREIRA, F. Educação Inclusiva: quais os pilares e o que a escola precisa fazer. PROESC. 2018. Disponível em: <https://www.proesc.com/blog/educacao-inclusiva-o-que-a-escola-precisa-fazer/>. Acesso: 02/11/2024.

LIMA, V. P.; SILVA, R. A.; FERREIRA, L. M. Tecnologias assistivas na educação: desafios e perspectivas. Revista de Educação Inclusiva, v. 15, n. 2, p. 45-60, 2019.

MAGRO, C, M, T, A; RODRIGUES, L, A. Concepções que os alunos do curso de Pedagogia e normal superior apresentam sobre o processo de inclusão. IV Congresso Brasileiro Multidisciplinar de Educação Especial, Londrina, 2007.

OLIVEIRA, M. C. de. O uso de tecnologias assistivas para o processo de inclusão escolar do aluno com deficiência. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 26, n. 1, p. 123-138, 2020.

PEREIRA, Sueli Cristina Merotto; DI RUBIM, Rudner Merotto; RIBEIRO, Ingrid Pires; SILVA, Inez Rodrigues da; RESENDE, José Santana de; DA SILVA, Tamara Cristina Rangel; TORRES, Marcela Caetano; DUARTE, Adriana; BARRETO, Christianny Silva de Oliveira; CÔGO, Luma dos Anjos; CORREIA, Sueli Sedano Lima. Conectando alunos, superando barreiras: o impacto transformador das tecnologias na educação inclusiva. Revista Foco, Curitiba (PR), v. 17, n. 3, e4571, p. 1-20, 2024. Disponivel em:< <https://ojs.focopublicacoes.com.br/foco/article/view/4571> Acesso em: 10/01/2025.

ROGALSKI, S. M. Histórico do surgimento da Educação Especial. In: Revista de Educação do IDEAU, vol. 5, n° 12, Quatro Irmãos, RS, 2010.

SANTOS, Genivaldo. Educação e tecnologia: transformando o ensino no pós-pandemia. Livro 1, Letramento Digital. eBook Kindle. São Paulo: EBPCA – Editora Brasileira de Publicação Científica Aluz, 2024. ISBN 978-65-85931-26-7.

SANTOS, A. P.; ALMEIDA, S. R. Formação de professores para o uso de tecnologia assistiva no ambiente educacional. Revista de Educação Especial e Inclusiva, v. 10, n. 3, p. 75-90, 2018.

SILVA, Márcia Altina Bonfá da. A atuação de uma equipe multiprofissional no apoio à Educação Inclusiva. 2016. 182f. Dissertação (Mestrado em Educação Especial). Programa de Pós-Graduação em Educação Especial, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, Revista Conexão ComCiência, n.3, v.2, e8913, 2022. 17 ISSN 2763-5848 2016. Disponível em: < https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/7545>. Acesso em: 14/11/2024.

SOUTO, Maricélia Tomáz de. Educação Inclusiva no Brasil. Universidade Estadual da Paraíba. Campina Grande/PB, 2014. Disponível em: <http://dspace.bc.uepb.edu.br/jspui/bitstream/123456789/5051/1/PDF%20-%20Maric%C3%A9lia%20Tom%C3%A1z%20de%20Souto.pdf>. Acessado em: 02/12/2024.

TERRA. 94% dos professores não têm formação para lidar com alunos com deficiência. Terra Educação, 2022. Disponível em: https://www.terra.com.br/noticias/educacao/educar-para-incluir/94-dos-professores-nao-tem-formacao-para-lidar-com-alunos-com-deficiencia,5d4213e256ec2b1bd3204e649b0f49a9sqswjtji.html. Acesso em: 13/02/2025.

VIANA SANTOS, Silvana Maria Aparecida; FRANQUEIRA, Alberto da Silva; MALTA, Daniela Paula de Lima Nunes; BRANDALISE, Leandromar; SARAIVA, Saulo Roger Cavalcante; VIANA, Silvanete Cristo; SANTOS, Ubiranilze Cunha (Orgs.). Inovação em gestão educacional: tecnologias que transformam o ensino e a aprendizagem. São Paulo: EBPCA – Editora Brasileira de Publicação Científica Aluz, 2024. Livro digital – PDF. DOI: 10.51473/ed.al.ieg. ISBN 978-65-85931-26-7. Editora-chefe: ASSUNÇÃO, Bárbara Aline Ferreira.

VITORINO, Maitê; SANTOS, Bruna Carolina de Lima Siqueira dos; GESSER, Verônica. Práticas tecnológicas na educação inclusiva durante a pandemia do COVID-19. Dialogia, São Paulo, n. 39, p. 1-17. Disponivel em: < https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/20616> Acesso em: 05/12/2024.

YOSHIDA, Maria Teresa. A inclusão educacional no Brasil: desafios e perspectivas. São Paulo: Editora Brasiliense, 2018.

Published

2025-06-06

How to Cite

SANTOS, B. S.; SANTANA, T. N. da S.; … ROMANO, S. M. V.; Technological innovation and school inclusion: path to equity. Revista Processando o Saber, v. 17, n. 01, 133-148, 6 jun. 2025. DOI 10.5281/zenodo.15477654. Available at: https://fatecpg.edu.br/revista/index.php/ps/article/view/386. Accessed: 1 jul. 2025.