The audiovisual production as a teaching-learning tool for the human sciences

delving into learning paths in the brazilian high school reform

Authors

Keywords:

Brazilian New High School, Deepening Trails, Audiovisual production, Cinema

Abstract

This article aims to theorize the trajectory developed in the project “The School Makes Cinema” according to the Deepening Trail, demonstrating how audiovisual production is a considerable resource for the production of knowledge in a collective and dialogic way, based on the experiences lived by the authors of this text. This work starts from the methodology of reporting experiences with contributions in the cartographic research theory of Deleuze and Guattari. The reports that make up this work originate from the training paths built on the Integrated Deepening Trail “Technological Languages for Networked Societies” in two second-year classes of the new Brazilian high school at a state school in the city of Xanxerê, in the year 2022 This report intends to launch reflections on the possibilities, if any, of producing significant learning moments within the curricular structure proposed by the reform that implements the new secondary education. From these reflections, one will think about how the audiovisual can contribute as a producer of knowledge and imagery construction of knowledge.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADORNO, Theodor. HORKHEIMER, Max. Industria Cultural. In. __. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Trad. Guido Antônio de Almeida. Rio de Janeiro: Zahar, 1985. p. 99-138.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei no 9.394 de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. LDB: Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. 4. ed. Brasília, DF, 2020. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/572694/Lei_diretrizes_bases_4ed.pdf?seque nce=1&isAllowed=y. Acesso em: 10 mar. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 10 mar. 2022.

CATTANI, Daian et al. A Insurgência da UNA LGBT em Chapecó/SC. Interthesis: Revista Internacional Interdisciplinar, Florianópolis, v. 18, n. 1, p. 1-21, jan./ 2021. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/interthesis/article/view/71830. Acesso em: 19 jan. 2023.

DALTRO, Mônica Ramos; FARIA, Anna Amélia de. Relato de experiência: uma narrativa científica na pós-modernidade. Estudos e Pesquisas em Psicologia, Rio de Janeiro, v. 19, n. 1, p. 223-237, 4 jun. 2019. Universidade de Estado do Rio de Janeiro. http://dx.doi.org/10.12957/epp.2019.43015. Disponível em: https://doi.org/10.12957/epp.2019.43015. Acesso em: 8 jan. 2023.

HOBSBAWM, Eric. Revolução Cultural. In. Era dos extremos: o breve século XX: 1914 - 1991. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2008. p. 314-337.

LYOTARD, Jean-François. A condição pós-moderna. 2. ed. Trad. Ricardo Correa Barbosa. Rio de Janeiro: José Olympio, 2004.

MANACORDA, Mario Alighiero. Escola e sociedade: o conteúdo do ensino. In.: __. Marx e a pedagogia moderna. 2. ed. Trad. Newton Ramos-de-Oliveira. Campinas, São Paulo: Editora Alínea, 2010. p. 101-122.

MASCARELLO, Fernando et al (org.). História do Cinema Mundial. Campinas: Papirus, 2006. 430 p.

SANTA CATARINA (Estado). Currículo Base do Ensino Médio do Território Catarinense: Caderno 1 – Disposições Gerais. Florianópolis, SC, 2020a. Disponível em: https://sites.google.com/sed.sc.gov.br/nem-sedsc/curr%C3%ADculo-base?authuser=0. Acesso em: 10 mar. 2022.

SANTA CATARINA (Estado). Currículo Base do Ensino Médio do Território Catarinense: Caderno 3 - Portfólio de Trilhas de Aprofundamento. Florianópolis, SC, 2020b. Disponível em: https://sites.google.com/sed.sc.gov.br/nem-sedsc/curr%C3%ADculo-base?authuser=0. Acesso em: 10 mar. 2022.

SAVIANI, Dermeval. O choque teórico da politecnia. In. Trabalho, Educação e Saúde. v.1, n.1, mar. 2003. FapUNIFESP. p.131-152. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tes/a/zLgxpxrzCX5GYtgFpr7VbhG/. Acesso em: 14 mar. 2022.

Published

2023-06-06

How to Cite

FILHO, M. A. H.; SOCHA , M. F.; WELCHEN, D.; MARQUES CERETTA, E. C. The audiovisual production as a teaching-learning tool for the human sciences: delving into learning paths in the brazilian high school reform. Revista Processando o Saber, v. 15, n. 01, p. 218-232, 6 Jun. 2023.