Computer animation: a reflection of animation in the 20th and 21st centuries

Authors

Keywords:

Animation. Computer Animation. Hybridization. Animation history. Computer Graphics.

Abstract

Animation is the process of simulating movement through image sequences. This art has been produced for centuries; however, this practice has become job opportunity since the 20th century when new techniques were developed. The purpose of this research is to observe, through a bibliographical review, this historical journey from the 20th century to the present day, to determine the impact that the emergence of computer graphics has had on animation, which from that moment on was divided into two parts: a traditional animation, which consists of the process done manually before 1960 and computer animation, the form of hybrid production that emerged soon after. It was done a research based on the literature of several authors, including Professor Alberto Lucena Junior, the main reference, whose studies permitted us to understand that the animation reached its full development with the hybridization of its process with the arrival of computer animation, as it became more efficient than its manual counterpart. Furthermore, it was possible to observe that the animator, even with the technological prowess, still plays a fundamental role in this work.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALCANTARA, T. Animação: a arte que vai liderar a expressão visual no século XXI. 2017 Disponível em: https://medium.com/@tiago.alcantara/anima%C3%A7%C3%A3o-a-arte-que-vai-liderar-a-express%C3%A3o-visual-no-s%C3%A9culo-xxi-769b0ef2e971. Acesso em: 25 novembro 2021.

ALCANTARA, T. Animações crescem em número no cinema, mas ainda buscam relevância estética. ComCiência, Dossie Nº183 2016. Disponível em: https://www.comciencia.br/comciencia/handler.php?section=8&edicao=128&tipo=dossie Acesso em: 31 novembro 2021.

ANDRADE, D. animação computadorizada: a imagem em movimento expandida nos meios de comunicação digitais, 2007, 126 páginas, Comunicação – PUC-SP, São Paulo, 2007. Acesso em 19 abril 2021.

ANIMAÇÃO. In: DICIO, Dicionário Online de Português. Porto: 7Graus, 2021. Disponível em: https://www.dicio.com.br/animacao/. Acesso em: 23 maio 2021.

ANIMAÇÃO SA. História do Cinema de Animação. Disponível em: http://animacaosa.blogspot.com/2015/05/historia-do-cinema-de-animacao.html?m=1. Acesso em: 19 maio 2021.

Animação: técnica e processo | infográfico. 2016. Disponível em: https://www.bndes.gov.br/wps/portal/site/home/conhecimento/noticias/noticia/processo-animacao. Acesso em: 23 novembro 2021.

BORGES, L. HISTÓRIA DA ANIMAÇÃO, TÉCNICA E ESTETICA. Revista livre de cinema vol. 6 nº 2, 2019. Acesso em: 29 outubro 2021.

COMPUTER HOPE. What is Key Frame? COMPUTER HOPE, 2019. Disponível em: https://www.computerhope.com/jargon/k/key-frame.htm. Acesso em 18 maio 2021.

CULTURAS INSANAS. Toda a evolução da história 2D no cinema, Youtube, 2018, Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=TiQzdHxXJ4o&t=760s. Acesso em: 3 abril 2021.

FOSSATTI, C. Cinema de Animação: Uma trajetória marcada por inovações, ufrgs.br/alcar, 2009. Disponível em: http://www.ufrgs.br/alcar/encontros-nacionais-1/encontros-nacionais/7o-encontro-2009-1. Acesso em: 27 abril 2021.

GAMA, M. A inserção dos países em desenvolvimento no mercado global de animação. Revista do BNDES, Rio de Janeiro, n. 42, p. [93] – dez. 2014. Acesso em: 25 outubro 2021.

GOGONI, R. Para que e como surgiu o primeiro computador, tecnoblog.net, tecnoblog, 2019. Disponível em: https://tecnoblog.net/meiobit/410202/primeiro-computador-origem-historia/amp/. Acesso em 22 maio 2021.

LAYER LOMONADE. Introdução ao Toom Boom Harmony| Tutorial. Youtube, 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=KT_iDhj89VQ. Acesso em: 10 abril 2021.

LUCENA, A. Arte de animação: Técnica e estética através da história. São Paulo: Senac, 2011.

MAIO, A. What is Animation? Definition and Types of Animation, studiobinder.com, studiobinder, 2020. Disponível em: https://www.studiobinder.com/blog/what-is-animation-definition/. Acesso em: 10 abril 2021.

MASTERCLASS, Persistence of Vision Explained: What is the persistence of vision? MASTERCLASS, 2021. Disponível em: https://www.masterclass.com/articles/persistence-of-vision-explained#what-is-the-persistence-of-vision. Acesso em: 24 novembro 2021.

PARIZOTTO, G. Animação independente. Médium, 2017. Disponível em: https://medium.com/tendências-digitais/youtube-canal-de-séries-de-animação-liberal-90d5ebc88a78. Acesso em: 15 outubro 2021.

PRADA, F. O que é frame buffer? 2009. Disponível em: https://www.tecmundo.com.br/video-game-e-jogos/1421-o-que-e-frame-buffer.htm. Acesso em: 24 novembro 2021.

RAMBLER, M. How They put the motion in motion pictures. Washingtonpost, 1997. Disponível em: https://www.washingtonpost.com/archive/1997/09/10/how-they-put-the-motion-in-motion-pictures/abae7c0e-dc66-4889-a52d-f25e363657b4/. Acesso em: 24 novembro 2021.

RODRIGUES, T. Física: Persistência de visão. Folha de São Paulo, São Paulo, 14 agosto 2003. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/folha/educacao/ult305u13406.shtml. Acesso em: 24 novembro 2021.

SALLES, F. PRINCIPIOS DE CINEMAGRAFIA. Mnemocine, 2008. Disponível em: http://www.mnemocine.com.br/index.php/cinema-categoria/28-tecnica/145-principioscine. Acesso em: 7 novembro 2021.

SIMON, P. Animação Digital 2D: simulando o fazer tradicional através da ferramenta do computador, 2010. 168 páginas. Animação por computador, animação técnica – UFMG, Minas Gerais, 2010. Acesso em: 1 maio 2021.

SUTHERLAND, I. Sketchpad: A man-machine graphical communication system, 2003. 149 páginas. Ciência da computação – University of Cambridge, Inglaterra, 2003. Acesso em: 10 maio 2021.

TOLENO, S. Guia prático da animação. Campina Grande: Epgraph 2005.

Published

2022-05-18

How to Cite

SILVA, R. B. DOS S.; GOMES, L. F. S.; SILVA, M. C. P. Computer animation: a reflection of animation in the 20th and 21st centuries. Revista Processando o Saber, v. 14, n. 01, p. 31-44, 18 May 2022.

Issue

Section

Tecnologia em Análise e Desenvolvimento de Sistemas