Application of technology in hybrid education

Authors

Keywords:

Hybrid Teaching, Technology, Teaching methodology

Abstract

Blended Learning is a teaching methodology that aims to reconcile face-to-face and online learning methods, where students use technological resources and devices (computers, tablets, cell phones, notebooks that have internet access) to be evaluated together with traditional classroom learning resources (notebooks and books), and the teacher can use these same means to evaluate the student, so this type of methodology becomes a tendency to be aggregated and used in schools and universities, since, technology is constantly evolving, improving more and more and becoming more present in society. This article aims to show the advantages, challenges, and ways in which technology can be used in this teaching model. It was discussed in the present work, why this teaching methodology is a trend, and to highlight how much technology has to add and facilitate both the student's and the teacher's life. It was also observed that in Brazil there is still a lack of structure and resources in schools and students' homes for this teaching methodology to be applied effectively.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BACICH, Lilian, TANZI NETO, Adolfo; MELLO TREVISANI, Fernando. Ensino Híbrido: Personalização e Tecnologia na Educação. Edição de 2015. Porto Alegre: Penso, 2015.

CHRISTENSEN, C.M.; HORN, M. B.; STAKER H. Ensino híbrido: uma inovação disruptiva? Uma introdução à teoria dos híbridos. 2013. Disponível em: https://www.christenseninstitute.org/publications/ensino-hibrido/. Acesso em: 11 nov. 2020.

Horn, M. B. & Staker, H. Blended: usando a inovação disruptiva para aprimorar a educação. Porto Alegre: Penso. 2015. Disponível em: https://portalrevistas.ucb.br/index.php/raead/article/view/7460/4648. Acesso em: 11 nov. 2020.

IBGE. Sobre - 2018 Acesso à Internet e à televisão e posse de telefone móvel celular para uso pessoal .Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua - PNAD Contínua. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/educacao/17270-pnad-continua.html?ed icao=27138&t=sobre. Acesso em 11 nov. 2020

INEP. Escolas estaduais e privadas têm recursos tecnológicos equivalentes no ensino médio; federais são as mais equipadas. 2020. Disponível em:

http://inep.gov.br/artigo/-/asset_publisher/B4AQV9zFY7Bv/content/escolas-estaduais-e-privadas-tem-recursos-tecnologicos-equivalentes-no-ensino-medio-federais-sao-as-mais-equipadas/21206. Acesso em: 11 nov. 2020

OLIVEIRA, Elida. Quase 40% dos alunos de escolas públicas não têm computador ou tablet em casa, aponta estudo. 2020. Disponível em: https://g1.globo.com/educacao/noticia/2020/06/09/quase-40percent-dos-alunos-de-escolas-publicas-nao-tem-computador-ou-tablet-em-casa-aponta-estudo.ghtml.

Acesso em: 11 nov. 2020.

SP2. Pais e alunos relatam dificuldades para acessar plataforma de ensino das escolas estaduais de São Paulo. 2020. Disponível em: https://g1.globo.com/sp/sao-paulo/noticia/2020/04/27/pais-alunos-relatam-dificuldades-para-acessar-plataforma-de-ensino-das-escolas-estaduais-de-sao-paulo.ghtml. Acesso em: 11 nov. 2020.

TOKARNIA, Mariana. Um em cada 4 brasileiros não tem acesso à internet, mostra pesquisa. Número representa 46 milhões que não acessam a rede. 2020. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/economia/noticia/2020-04/um-em-cada-quatro-bra sileiros-nao-tem-acesso-internet. Acesso em: 11 nov. 2020.

Published

2022-05-18

How to Cite

FERNANDES, A. H. B.; SOUZA, I. A.; ROMANO, S. M. V. Application of technology in hybrid education. Revista Processando o Saber, v. 14, n. 01, p. 229-243, 18 May 2022.

Issue

Section

Tecnologia em Análise e Desenvolvimento de Sistemas