Literacy

the effectiveness of the Phonic Method

Authors

Keywords:

Literacy, Phonic Method, Development

Abstract

This report addresses the literacy process through the use of the phonic method carried out in a 2nd year elementary school class in the public network of a municipality in the countryside of the State of São Paulo. During the process, the grapheme and phoneme relationship was developed with the students, passing through three learning stages. To enrich the implementation of this method, lists were worked daily, as well as short texts, in addition to activities from a program downloaded on the equipment of the school's computer room. The need to develop this method occurred due to the great lag presented by the students during the diagnostic evaluation. In order to be successful in its application, it was necessary that the selected method was developed by deepening the theoretical framework and paying attention to clarity in the diction of the pronunciation of phonemes, syllables and words, in order to provide the expansion of knowledge about reading and writing. The reference used was based on authors who, in their research, prove the relevance of the method in teacher training, as well as its effectiveness, especially with children with learning difficulties.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAÚJO, Roberta Negrão de. A formação da identidade docente no contexto do PIBID: um estudo à luz das relações com o saber. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Londrina, 2017.

ARAÚJO, Roberta Negrão de; PASSOS, Ângela Meneghello; PASSOS, Marinez Meneghello; ARRUDA, Sergio de Mello. Aspectos da identidade docente em licenciandos de Matemática no contexto do PIBID. REVISTA ACTA SCIENTIAE, v. 19, p. 601-618, 2017.

BATISTA, Antonio Augusto Gomes; SOARES, Magda Becker. Alfabetização e letramento. Belo Horizonte:Ceale/Fae/UFMG,2005.

BRASIL. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa. Interdisciplinaridade no ciclo de alfabetização. Caderno de Apresentação / Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. – Brasília: MEC, SEB, 2015.

CAPOVILLA, Alessandra Gotuzo Seabra et al. Alfabetização: método fônico. São

Paulo: Memnon, 2004.

CAPOVILLA, Alessandra G.S.; CAPOVILLA, Fernando. Alfabetização Fônica: construindo competências de leitura e escrita. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2005.

CAPOVILLA, Alessandra G.S.; CAPOVILLA, Fernando. Alfabetização: Método Fônico. São Paulo: Memnon, 2007.

FRADE, Isabel Cristina Alves da Silva. Métodos de alfabetização, métodos de ensino e conteúdos da alfabetização: perspectivas históricas e desafios atuais. v. 32. Santa Maria, 2007.

MONTESSORI, Maria. A Educação e a paz. São Paulo: Papirus, 2004.

OLIVEIRA, Ariane Aparecida de. Proposta para estimulação da consciência fonológica na Educação Infantil. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Mestrado Profissional em Ensino) – Universidade Estadual do Norte do Paraná, Cornélio Procópio, 2019.

PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores: identidades e saberes da docência. In: PIMENTA, S. G. (org). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 1999, p. 15-34.

POLLARD, Michael. Personagens que mudaram o mundo. Os grandes humanistas: Maria Montessori. São Paulo: Globo, 1993.

SEBRA, Alessandra; DIAS, Natália. Métodos de Alfabetização: delimitação de procedimentos e considerações para uma prática eficaz. n.87.Revista Psicopedagogia. v. 28. São Paulo, 2011.

SOARES, Magda. Alfabetização: a questão dos métodos. São Paulo: Contexto, 2017.

SOARES, Magda. A Reinvenção da Alfabetização. Disponível em: http:

www.cereja.org.br/arquivos_upload/magda_soares_reinvencao.pdf. Acesso em 01/12/2018.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 2.Ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2002. Disponível em: https://www.webartigos.com/artigos/reflexoes-sobre-a-formacao-os-saberes-e-as-praticas-dos-professores-no-contexto-educacional-do-seculo-xxi/23166/ . Acesso em: 27/12/2018.

Published

2022-05-18

How to Cite

ROMERA, V.; ARAÚJO, R. N. Literacy: the effectiveness of the Phonic Method. Revista Processando o Saber, v. 14, n. 01, p. 216-228, 18 May 2022.